Στηρίξτε μας

Άλογο ως ζωντανό έκθεμα στη Σχολή Καλών Τεχνών

10 Νοεμβρίου 2014 11:59 | Καταγγελίες
Άλογο ως ζωντανό έκθεμα στη Σχολή Καλών Τεχνών

Της Ελένης Ηλιοπούλου

Ένα ολοζώντανο άλογο εκτέθηκε ως έργο τέχνης – αν και η νομοθεσία το απαγορεύει – επί τρεις ημέρες στην αίθουσα «Νίκος Κεσσανλής» στο κτίριο της Σχολής Καλών Τεχνών στην οδό Πειραιώς στο πλαίσιο της διπλωματικής εργασίας της φοιτήτριας Αντιγόνης Θεοδώρου από τις 16 έως τις 18 Σεπτέμβριου.

Οι φωτογραφίες, που δημοσιεύει το www.zoosos.gr, είναι αδιάψευστος μάρτυρας του γεγονότος. Σύμφωνα με εκείνους, που παρακολούθησαν την έκθεση, το ζώο τρεφόταν με καλαμπόκια ενώ ουρούσε και κόπριζε στο χώρο γι’ αυτό και όσοι επισκέφθηκαν την αίθουσα «Νίκος Κεσσανλής» ενοχλήθηκαν από τη δυσοσμία της περφόρμανς...

Η απόφοιτη με το άλογο. Οι καβαλίνες ως μέρος του έργου...

Αν και πληροφορηθήκαμε τη χρήση του αλόγου, αφού είχε ολοκληρωθεί η έκθεση του, προσπαθήσαμε επανειλημμένα να έρθουμε σε επαφή με κάποιον από τους αρμόδιους της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.) για να μάθουμε περισσότερα και για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία αλλά και για να ενημερώσουμε για την παρανομία. Όμως αυτό στάθηκε αδύνατο.

AlogoSxoliKalonTexnonPireos 3

Θυμίζουμε ότι τον Απρίλιο του 2013 μετά το ρεπορτάζ μας σε αντίστοιχη περίπτωση το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης αναγκάστηκε να απομακρύνει από την έκθεση του ένα παραδείσιο πουλί που το χρησιμοποιούσε ζωντανό ως έκθεμα.

AlogoSxoliKalonTexnonPireos 2

Η έκθεση ζώου σε μουσείο, γκαλερί κ.ο.κ. δεν εντάσσεται σε καμιά από τις εξαιρέσεις του νόμου. Η τέχνη και τα έργα της είναι αποτέλεσμα των ευαισθησιών και της ευφυΐας του ανθρωπίνου είδους. Από τις ευαισθησίες αυτές δεν μπορεί να εξαιρούνται τα ζώα και τα δικαιώματα τους.

Η ευφυία μας συνοδεύεται από υποχρεώσεις και οι καλλιτέχνες οφείλουν να σκέφτονται ότι ο άνθρωπος εκμεταλλεύεται τα υπόλοιπα είδη ποικιλοτρόπως και για κάθε λόγο καταπατώντας συστηματικά τα δικαιώματα που έχουν τα μη ανθρώπινα όντα.

Τι ορίζει η νομοθεσία

Το άρθρο 12 του νόμου 4039/2012 τονίζει: «Απαγορεύεται η χρησιμοποίηση κάθε είδους ζώου σε κάθε είδους θεάματα και άλλες συναφείς δραστηριότητες. 1. Απαγορεύεται η διατήρηση κάθε είδους ζώου σε τσίρκο ή σε θίασο με ποικίλο πρόγραμμα, εφόσον τα ζώα αυτά χρησιμοποιούνται με οποιονδήποτε τρόπο και για οποιονδήποτε σκοπό στο πρόγραμμα τους, πραγματοποιούν παραστάσεις ή παρελαύνουν ή εμφανίζονται ενώπιον κοινού.

2. Απαγορεύεται η διατήρηση κάθε είδους ζώου σε επιχειρήσεις ψυχαγωγικών παιχνιδιών, πίστας αυτοκινητιδίων, μουσικών συναυλιών, επιδείξεων, πανηγυριών ή άλλων καλλιτεχνικών ή ψυχαγωγικών εκδηλώσεων, εφ’ όσον τα ζώα χρησιμοποιούνται με οποιονδήποτε τρόπο και για οποιονδήποτε σκοπό στο πρόγραμμα τους».

Το άρθρο 46 του νόμου 4235/2014 [Τροποποίηση του ν. 4039/2012 (Α 15)] εξηγεί:

«8. Μετά την παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 4039/2012 προστίθεται παράγραφος 2α ως εξής:

2.α. Με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 7, απαγορεύεται η χρησιμοποίηση ζώου σε υπαίθρια δημόσια έκθεση με σκοπό την αποκόμιση οικονομικού οφέλους.

9. Η παράγραφος 1 του άρθρου 13 του ν. 4039/2012 αντικαθίσταται ως εξής:

1. Από τις απαγορεύσεις που προβλέπονται στις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 12 εξαιρούνται, οι νομίμως λειτουργούντες ζωολογικοί κήποι, τα ενυδρεία, τα καταστήματα πώλησης ζώων, τα κέντρα περίθαλψης ειδών άγριας πανίδας, τα εκτροφεία θηραμάτων και οι εκθέσεις ανάπτυξης και προβολής του κτηνοτροφικού και γεωργικού τομέα, που διέπονται από ειδικές διατάξεις, υπό την προϋπόθεση ότι και στους παραπάνω χώρους δεν διεξάγονται παραστάσεις, κάθε είδους, με τη συμμετοχή ζώων, πλην παραστάσεων ιππικής δεξιοτεχνίας και διεξαγωγής αθλημάτων ιππασίας, που περιλαμβάνουν την υπερπήδηση εμποδίων, την ιππική δεξιοτεχνία και το ιππικό τρίαθλο».

Διαβάστε επίσης:

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης‏ απομάκρυνε το πουλί – έκθεμα (βίντεο)

Καναρίνι ως ζωντανό έκθεμα μέσα στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (βίντεο)

Tagged: , , ,

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε να σας ενημερώνουμε για όσα συμβαίνουν στα ζώα στην Ελλάδα ενισχύοντας το www.zoosos.gr

2 Σχόλια

  1. Iωάννα

    Συμφωνώ και επαυξάνω στο σχόλιο της Αριάδνης. Ο Πικασσο πριν ζωγραφίσει τα αριστουργήματα του της μοντέρνας τέχνης ήξερε απολύτως να ΑΠΕΙΚΟΝΙΖΕΙ με την παλέττα του. Μήπως ο φέρελπις καλλιτέχνης να επιχειρούσε και αυτός να ΖΩΓΡΑΦΙΣΕΙ ένα άλογο ή το θεωρεί πολύ banale?

  2. Αριαδνη

    Πέραν της καταφανούς κακοποίησης του ζώου, πέρα της προσβολής κάθε αισθητικής αλλά και των κανόνων υγιεινής (κακά και τσίσα μέσα στην αίθουσα..), παίρνεις ένα ον που το έπλασε η φύση, όχι εσύ, το βάζεις σε ένα χώρο και θεωρείς τον εαυτό σου... καλλιτέχνη;
    ΤΡΟΜΕΡΗ έλλειψη ταλέντου αυτός/αυτή που το σκέφτηκε. Εγώ δεν θα του έδινα πτυχίο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μοιραστείτε

και βοηθήστε κι εσείς!

error: Απαγορεύεται η αντιγραφή περιεχομένου.