Την αξία των σκύλων - οδηγών για ανθρώπους με οπτική βλάβη αναδεικνύει για πρώτη φορά ένα κοινωνικό σποτ, αυτό της Ελληνικής Σχολής Σκύλων - Οδηγών «Λάρα» η οποία αναρωτιέται γιατί μια δωρεάν υπηρεσία να απευθύνεται σε λίγους συνανθρώπους μας αν και οι δυσκολίες προσβασιμότητας τυφλών είναι τεράστιο ζήτημα και τελικά από τα 16.000 τυφλά άτομα, που ζουν στη χώρα μας μόλις 22 έχουν σκύλο - οδηγό και στην Ελλάδα υπάρχουν μόλις εννιά εκπαιδευτές κινητικότητας!
«Μια κοπέλα με γυαλιά ηλίου βγαίνει από το σπίτι, παίρνει το τραμ και συναντά μια φίλη της. Τίποτε δεν μας κάνει εντύπωση μέχρι που βλέπουμε να την καθοδηγεί ο σκύλος οδηγός της, ένα μαύρο λαμπραντόρ. Πρόκειται για το πρώτο κοινωνικό σποτ με θέμα τους σκύλους οδηγούς τυφλών που παίζει σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά μέσα στην Ελλάδα.
Η πρωτοβουλία ανήκει στη ΜΚΟ "Σχολή Σκύλων Οδηγών Τυφλών Λάρα", που εκπαιδεύει λαμπραντόρ και τα δίνει δωρεάν σε τυφλούς. Πρωταγωνιστές είναι η Παρασκευή, απόφοιτος γαλλικής φιλολογίας, και ο σκύλος οδηγός της Mayo. Και ο λόγος που συμμετέχουν στο σποτ είναι για να βοηθήσουν να διαδοθεί ο θεσμός των σκύλων οδηγών, ώστε να επωφεληθούν περισσότεροι άνθρωποι με απώλεια όρασης.
Μόλις 22 σκύλοι οδηγοί και 9 εκπαιδευτές κινητικότητας για 16.000 τυφλούς!
Ένας σκύλος οδηγός καθοδηγεί με ασφάλεια τον τυφλό στο δρόμο αποφεύγοντας εμπόδια, ενώ μπορεί να βρει άδεια θέση στα μέσα μεταφοράς, παγκάκι, γκισέ, ATM, ασανσέρ κ.ά.
"Στόχος του σποτ είναι να αναδείξει πόσο λειτουργικός μπορεί να είναι ένας άνθρωπος με απώλεια όρασης όταν έχει καλές υποδομές και έναν σκύλο οδηγό. Ας βοηθήσουμε λοιπόν τον θεσμό των σκύλων οδηγών να προχωρήσει" αναφέρει η Ιωάννα Μαρία Γκέρτσου, πρόεδρος της Σχολής Σκύλων Οδηγών Λάρα, ψυχολόγος σε δημόσιο νοσοκομείο.
Και συμπληρώνει: "Στη χώρα μας οι περισσότεροι άνθρωποι με απώλεια όρασης κάθονται σπίτι καθώς οι οδηγοί όδευσης συνήθως είναι προβληματικοί και οι ηχητικοί σηματοδότες σχεδόν ανύπαρκτοι". Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία, τα άτομα με σοβαρά προβλήματα όρασης που δικαιούνται επίδομα λόγω αναπηρίας άνω του 80% είναι 16.309 (Έκθεση 3/2021, Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδος).
Χωρίς μηχανισμό πιστοποίησης το κράτος
Στην εξέλιξη του θεσμού των σκύλων οδηγών δεν βοηθά το γεγονός ότι το κράτος δεν διαθέτει μηχανισμό πιστοποίησης των εκπαιδευτών κινητικότητας τυφλών και σκύλων οδηγών με αποτέλεσμα οι ειδικοί να είναι δυσεύρετοι. Οι εκπαιδευτές κινητικότητας που δείχνουν σε έναν τυφλό πώς να μάθει να περπατάει με ασφάλεια αριθμούν μετά βίας τους 9 και βρίσκονται Αθήνα, Πάτρα, Θεσσαλονίκη και Καβάλα. Οι τυφλοί στην επαρχία καταδικάζονται σε απομόνωση.
Σήμερα, οι χειριστές σκύλων οδηγών στην Ελλάδα ανέρχονται στους 22, περίπου 0,05% του συνόλου των τυφλών που μπορούν να έχουν σκύλο οδηγό. Την ίδια στιγμή τα ποσοστά στις ΗΠΑ είναι 2-5% και στη Βρετανία 2,5%.
Το κόστος ενός σκύλου οδηγού μπορεί να ξεπεράσει τα 20.000 ευρώ (αγορά από εκτροφείο, εκπαίδευση, ιατρικά έξοδα κτλ.), υπηρεσία ακριβή για μια ΜΚΟ που την παρέχει δωρεάν στους τυφλούς με σκοπό την αυτονομία τους.
Τις καλοκαιρινές τους βουτιές ανενόχλητοι θα μπορούν να κάνουν οι σκύλοι, παρέα με τους κηδεμόνες τους σε κοντινές παραλίες της Θεσσαλονίκης, καθώς ο Δήμος Θερμαϊκού…
Στον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης, Ευάγγελο Λαμπάκη, έστειλε επιστολή χθες ο Θεόδωρος Ράπτης πρόεδρος του φιλοζωικού σωματείου «ΚΙΒΩΤΟΣ» ζητώντας του να αναλάβει επί της ουσίας της ευθύνες του σχετικά με τη λειτουργία του προσωρινού Δημοτικού Καταφυγίου για τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς του νομού.
Ο Σύλλογος Προστασίας Αδέσποτων Ζώων (Σ.Π.Α.Ζ.) που δραστηριοποιείται στα νότια προάστια της Αττικής ξεκίνησε μια ενημερωτική καμπάνια με στόχο την υιοθεσία αδέσποτων ζώων. Οι σχετικές…