Της Ελένης Ηλιοπούλου
Το πλαίσιο των αλλαγών στη νομοθεσία αναφορικά με την προστασία και τη διαχείριση των αδέσποτων και των οικόσιτων ζώων συντροφιάς παρουσίασαν σήμερα στους δημοσιογράφους στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠ.Α.Α.Τ.) ο αρμόδιος υπουργός Βαγγέλης Αποστόλου και αναπληρωτής Γιάννης Τσιρώνης επισημαίνοντας ότι η διαβούλευση του σχεδίου νόμου που αρχίζει σήμερα θα κρατήσει ίσως περισσότερο και από δύο μήνες.
Ο Γιάννης Τσιρώνης και ο Βαγγέλης Αποστόλου.
Οι δύο υπουργοί στις τοποθετήσεις τους ανέφεραν ότι η διαχείριση των ζώων είναι ένα σοβαρό κοινωνικό ζήτημα καθώς αποδεδειγμένα ζώα κακοποιούνται, παράλληλα υποφέρει και η κοινωνία, και το πως συμπεριφερόμαστε σε αυτά δείχνει τελικά τον πολιτισμό μας, αφού οι άνθρωποι είναι υποχρεωμένοι να προστατεύουν τα ζώα που τους εμπιστεύτηκαν.
Επισήμαναν ότι ο νέος νόμος πατάει στα χνάρια του προηγούμενου, ο οποίος ήταν μεν πρωτοποριακός εντούτοις έδειξε ότι εδώ και 7 χρόνια έχουν προκληθεί πολλά προβλήματα εφαρμοστικότητας καθώς στους Δήμους (που λαμβάνουν συνολικά μόνο 600.000 ευρώ τον χρόνο) ανατέθηκε εκ νέου η ευθύνη αλλά όχι τα εργαλεία και οι πόροι.
Οι υπουργοί - και κυρίως ο κ. Τσιρώνης - αναφέρθηκαν σε επί μέρους ζητήματα, τα οποία στο νομοσχέδιο είναι αντικρουόμενα και ακόμα καθόλου ξεκάθαρα. Γι' αυτό και είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσουν και πάλι πολλές αντιδράσεις κυρίως από τους εκπροσώπους των φιλοζωικών φορέων και μάλλον όχι άδικα καθώς περιορίζεται δραστικά ο ρόλος τους και η δυνατότητα τους να παρέμβουν για να αποτρέψουν παράλογες πρακτικές σε βάρος των ζώων.
Ειδικό ταμείο ζωοφιλίας σε κάθε δήμο
Το προσχέδιο του νομοσχεδίου 52 σελίδων αναφέρει – αφού τίποτα, όπως μας είπαν, δεν έχει οριστικοποιηθεί – ότι προβλέπεται ταμείο σε κάθε δήμο για δράσεις (κτηνιατρικές πράξεις κ.ά.) αναφορικά με τα αδέσποτα, το οποίο ουσιαστικά θα χρηματοδοτείται από τα διοικητικά πρόστιμα που πληρώνουν όσοι διαπράττουν παραβάσεις ή εγκληματικές πράξεις σε βάρος των ζώων. Αυτό μέχρι τώρα δεν είχε γίνει με ευθύνη φυσικά και του ίδιου του κ. Τσιρώνη που ουδέποτε – όπως και οι προκάτοχοι του – δεν υπέγραψε τις κοινές υπουργικές αποφάσεις ώστε τα χρήματα από τις Δ.Ο.Υ., όπου χρεώνονται τα διοικητικά πρόστιμα, να πηγαίνουν στα ταμεία των Δήμων για τέτοιες δράσεις.
Παράλληλα πηγή χρηματοδότησης του συγκεκριμένου ταμείου θα είναι τα τέλη, που θα μπουν στα προϊόντα για τα ζώα (τροφές κ.ά.), στο ποσοστό που θα παρακρατείται από την ηλεκτρονική σήμανση των ιδιόκτητων σκυλιών και γατιών, αλλά και στο τέλος που θα πληρώνουν κάθε χρόνο όσοι δεν στειρώνουν το δικό τους σκυλί ή τη γάτα τους. Ο αναπληρωτής υπουργός εξήγησε ότι στη βάση δεδομένων του ΥΠ.Α.Α.Τ. υπάρχουν καταχωρημένα μόλις 300.000 αδέσποτα ζώα και μόλις 20.000 οικόσιτα ζώα συντροφιάς και αυτό δείχνει πόσο μικρό είναι το ποσοστό των υπαρχόντων ζώων τα οποία έχουν καταγραφεί. Ενώ αναφέρθηκε και στην εκτεταμένη εγκατάλειψη σκυλιών και ότι πλέον θα νομοθετηθεί και το διαβατήριο ζώων, που θα είναι δημόσιο έγγραφο για κάθε χρήση και πιθανότατα θα το εκδίδουν οι δήμοι.
Ο κ. Τσιρώνης εξήγησε ότι είναι πολιτική επιλογή το ταμείο ζωοφιλίας ουσιαστικά να το χρηματοδοτούν οι φιλόζωοι και όχι το σύνολο της κοινωνίας, και από αυτό θα χρηματοδοτείται και η φροντίδα των ζώων των απόρων, αστέγων και άλλων ευπαθών κοινωνικών ομάδων, αφού είναι στόχος πλέον να είναι καταγεγραμμένα τα ζώα όλων. Ο αναπληρωτής υπουργός δήλωσε ότι το ταμείο αυτό θα λειτουργεί με απόλυτη διαφάνεια και ανταποδοτικότητα και πως από αυτά τα χρήματα θα κατασκευαστούν και δημοτικά καταφύγια αδέσποτων, τα οποία ξεκάθαρα θα λειτουργούν μόνο ως προσωρινοί χώροι παραμονής.
Υποχρεωτική στείρωση ναι μεν… αλλά
Ο Γιάννης Τσιρώνης αναφέρθηκε στο θέμα του περιορισμού του αριθμού των αδέσποτων μέσω της στείρωσης των οικόσιτων (και των κυνηγόσκυλων), εξήγησε ότι θα δοθεί περιθώριο έξι μηνών για να στειρώσουν όλοι τα κατοικίδια τους, και όσοι δεν το κάνουν και ελεγχθούν θα πληρώνουν ετήσιο τέλος. Ενώ ειδικές ρυθμίσεις θα ισχύσουν για τους επαγγελματίες εκτροφείς και για τους ερασιτέχνες εκτροφείς, που ειδικά σε αυτούς θα επιτρέπεται να έχουν μη στειρωμένο μόνο ένα ζευγάρι σκυλιών και το θηλυκό θα επιτρέπεται να γεννάει μόλις τρεις φορές κατά τη διάρκεια του βίου του. Όταν τον ρωτήσαμε τον αναπληρωτή υπουργό πως θα γίνει αυτός ο έλεγχος, μας ανέφερε ακόμα και την πιθανότητα θεσμοθέτησης βάσης DNA αφήνοντας μας άφωνους μια και μιλάμε για την ελληνική πραγματικότητα και όχι κάποια βορειοευρωπαϊκή χώρα…
Ο κ. Τσιρώνης επισήμανε ότι δεν μπορούν να νομοθετήσουν την υποχρεωτική στείρωση όλων των οικόσιτων ζώων συντροφιάς καθώς αυτό θα ήταν αντισυνταγματικό. Ενώ σημείωσε ότι θα γίνουν πολλές αλλαγές και στα διοικητικά πρόστιμα καθώς δεν έχει νόημα να βεβαιώνονται πρόστιμα που δεν μπορούν ουσιαστικά να εισπραχθούν.
Ανέφερε ότι θα υπάρχουν αλλαγές και στο πόσα ζώα επιτρέπεται να ζουν ανά διαμέρισμα καθώς ο προηγούμενος νόμος (που όριζε δύο ζώα συντροφιάς ανά διαμέρισμα) κατέπεσε με προσφυγή πολίτη στον Άρειο Πάγο. Εντούτοις, όπως είπε, δεν μπορεί να μην υπάρχει όριο, γι’ αυτό και πλέον το πόσα ζώα θα έχεις, θα εξαρτάται από τα τετραγωνικά του σπιτιού που μένεις μόνιμα. Δεν ξεκαθάρισε όμως τι θα γίνει με αυτούς που έχουν τώρα περισσότερα από δύο ζώα, σκυλιά ή γατιά. Εξήγησε μάλιστα ότι δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις με ανθρώπους με αποκλίνουσα ψυχική συμπεριφορά, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε, οι οποίοι συγκεντρώνουν ζώα σε διαμερίσματα - οι γνωστοί σε όλους μας συλλέκτες - τα οποία είναι φανερό ότι δεν μπορούν να φροντίσουν. Ο κ. Τσιρώνης ξεκαθάρισε ότι δεν περνάει καν από το μυαλό τους το θέμα της ευθανασίας των ζώων, αυτό, όπως είπε χαρακτηριστικά, «θα ήταν γενοκτονία».
Φεύγουν τα ζώα από τις βιτρίνες, φραγμός στις υιοθεσίες στο εξωτερικό
Το νομοσχέδιο προβλέπει την απαγόρευση πώλησης ζώων σε καταστήματα και όπως χαρακτηριστικά είπε ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων φεύγουν τα ζώα από τις βιτρίνες και πλέον πωλήσεις ζώων συντροφιάς θα κάνουν οι αδειοδοτημένοι εκτροφείς αλλά και γι’ αυτούς οι όροι και οι προϋποθέσεις θα αλλάξουν.
Αλλαγές γίνονται και στο θέμα των υιοθεσιών ζώων από κατοίκους του εξωτερικού, καθώς πλέον θα είναι υποχρεωμένοι να έρθουν στη χώρα μας για παραλάβουν το σκυλί ή την γάτα που επιθυμούν, κάτι που είναι βέβαιο ότι θα στερήσει σε χιλιάδες ζώα τη δυνατότητα να ζήσουν μια φυσιολογική ζωή εκτός Ελλάδας, αφού ο αριθμός των φιλόζωων που θα μπει στη διαδικασία να πραγματοποιήσει και το ταξίδι είναι βέβαιο ότι είναι εξαιρετικά περιορισμένος.
Τι δεν είπαν Τσιρώνης - Αποστόλου
Από την παρουσίαση που έκαναν οι δύο υπουργοί απουσίασε σχεδόν οποιαδήποτε ουσιαστική αναφορά στα φιλοζωικά σωματεία. Ειπώθηκε μόνο ότι στόχος τους είναι οι δήμοι να συνεργαστούν με τους φιλοζωικούς φορείς. Όπως δεν έγινε αναφορά και στο έργο που προσφέρουν έως τώρα ιδιώτες, εθελοντές αν και είναι πασίγνωστο ότι το μεγαλύτερο βάρος της φροντίδας αδέσποτων και οικόσιτων ζώων σκυλιών και γατιών, που υποφέρουν, το κουβαλούν οι φιλόζωοι αφού οι περισσότεροι Δήμοι της χώρας ή δεν ασχολούνται καθόλου με τα αδέσποτα ή πραγματοποιούν κάποιες ελάχιστες στειρώσεις κυριολεκτικά για τα μάτια του κόσμου. Το τι δεν κάνουν οι δήμοι – και πόσο θα καθυστερήσουν να προσαρμοστούν και στη νέα πραγματικότητα όποτε και αν αυτή ψηφιστεί και γίνει νόμος του κράτους – φάνηκε και στο πολύ μεγάλο ποσοστό των δήμων (169 από τους 325) που δεν έστειλαν καν στον Γιάννη Τσιρώνη τα στοιχεία που τους ζήτησε για την κατάσταση των αδέσποτων στις περιοχές ευθύνης τους.
Οι δύο υπουργοί εξήγησαν ότι όσα αναφέρονται στο προσχέδιο του νομοσχεδίου προέρχονται από την πρώτη φάση της διαβούλευσης και θα ακολουθήσει και νέα, εντούτοις όλα δείχνουν ότι δήμοι και ΥΠ.Α.Α.Τ. δεν θέλουν «στα πόδια τους» όλους αυτούς τους «ενοχλητικούς» που φωνάζουν και διαμαρτύρονται αναφορικά με τη διαχείριση των ζώων μέσα από τις Πενταμελείς Επιτροπές των Δήμων, όπου αυτές λειτουργούν. Δεν θέλουν εκείνους που βάζουν φραγμό σε ευθανασίες, εκείνους που διαμαρτύρονται για τον χαρακτηρισμό «επιθετικό» για όποιο σκυλί τολμήσει να γαυγίσει, που αποκαλύπτουν παράνομες πράξεις σε βάρος ανυπεράσπιστων ζώων. Άλλωστε δεν θα βαρεθούμε να λέμε ότι η φιλοζωία στην Ελλάδα βασίζεται σε εκείνους τους λίγους ευαίσθητους, που κάνουν ό,τι το κράτος δεν έκανε για χρόνια.
To ενημερωτικό σημείωμα του ΥΠ.Α.Α.Τ. για τη διαβούλευση
«Διανύουμε τον έβδομο χρόνο ύπαρξης ενός ολοκληρωμένου για πρώτη φορά Νόμου για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς και την προστασία αυτών από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό. Ο Νόμος αυτός θέτει καινοφανώς για τα ευρωπαϊκά δεδομένα ρυθμίσεις, σκοπούσες στην ευζωία των ζώων, τα οποία οφείλουμε να αντιμετωπίζουμε ως έμβια συναισθανόμενα όντα. Η ανάγκη επικαιροποίησης των υφιστάμενων ρυθμίσεων προέκυψε εντόνως από την εγγενή αδυναμία των αρμοδίων υπηρεσιών (ΟΤΑ, ΕΛΑΣ) να αντιμετωπίσουν το ζήτημα διαχείρισης αδεσπότων ζώων, εξαιτίας έλλειψης αναγκαίων υποδομών (πχ δομές φιλοξενίας), λόγω ελλιπούς έως ανύπαρκτης χρηματοδότησης.
Στόχος του Νομοθέτη με τις εν θέματι προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι ο περιορισμός του αριθμού των αδεσπότων, θέτοντας αυστηρές κυρώσεις στους ιδιοκτήτες δεσποζόμενων, με κύριο στόχο να αντιληφθούν την πολύ μεγάλη ευθύνη που αναλαμβάνουν, σκοπούσα στη βελτίωση της ευζωίας αυτών. Ειδικότερα, ως και στο άρθρο 4 ορίζεται, επεκτείνεται η διαδικτυακή ηλεκτρονική βάση, η οποία πλέον θα περιλαμβάνει επιπλέον πληροφορίες, όπως εάν το ζώο είναι στειρωμένο ή αστείρωτο, η την υγειονομική του κατάσταση σε σχέση με νοσήματα που σχετίζονται με τη δημόσια υγεία, εάν είναι εμβολιασμένο ή όχι το ζώο σε σχέση με τη λύσσα κ.α.
Καθίσταται το τέλος καταγραφής των ζώων συντροφιάς υποχρεωτικό και ορίζεται το ελάχιστο ύψος του σε 6 ευρώ. Τίθεται αυστηρό χρονικό πλαίσιο 2 ημερών δήλωσης της απώλειας των ζώων και 10 ημερών για δήλωση οποιαδήποτε άλλης μεταβολής σε σχέση με τα στοιχεία κατάστασης του ιδιοκτήτη ή του ζώου. Ακόμη θεσπίζεται η υποχρέωση των κτηνιάτρων να εφαρμόζουν καθολικά το σύστημα σήμανσης και καταγραφής σκύλων και γατών και των ιδιοκτητών τους και για την επίτευξη του σκοπού αυτού απαγορεύεται η περίθαλψη σκύλου ή γάτας που δε φέρει σήμανση και δεν έχει καταγραφεί στην ηλεκτρονική βάση του ΥΠΑΑΤ, με εξαίρεση τα επείγοντα περιστατικά.
Ο κάθε Δήμος της χώρας καθίσταται θεματοφύλακας της εφαρμογής του Νόμου, κυρίαρχα στο ζήτημα των υιοθεσιών αδέσποτων ζώων συντροφιάς, καθώς όλες οι διαδικασίες διενεργούνται πλέον από τις αρμόδιες υπηρεσίες του. Προς τούτο στο άρθρο 5 οριοθετείται το πλαίσιο δημοσίευσης αγγελιών για ζώα συντροφιάς προς πώληση ή υιοθεσία ή δωρεάν παραχώρηση μέσω οργανωμένης προβολής των αιτημάτων, με ταυτόχρονη αναφορά στον αριθμό σήμανσης και στον αριθμό άδειας εκτροφής και άδειας πώλησης. Ειδικότερα υιοθεσίες προωθούνται μέσα από τις ιστοσελίδες των δήμων, οι οποίες μπορούν να αναπαράγονται μέσα από το δίκτυο ενημέρωσης των πολιτών δήμων και περιφερειών. Επιπλέον στο άρθρο 6 ενισχύεται και εκσυγχρονίζεται το γενικό πλαίσιο για την εκτροφή, αναπαραγωγή και εμπορία ζώων συντροφιάς με την υποχρέωση των εκτροφέων και των καταστημάτων πώλησης να πωλούν ζώα μόνο σημασμένα, καταγεγραμμένα στη βάση και με διαβατήριο, με ταυτόχρονη διατήρηση αρχείων με πλήρη στοιχεία ιχνηλασιμότητας που βρίσκονται στη διάθεση των ελεγκτικών αρχών.
Τίθεται στο άρθρο 7 υποχρέωση σήμανσης και καταγραφής των ζώων συντροφιάς, που συμμετέχουν σε εκθέσεις, ενώ οι συνοδοί τους υποχρεούνται να φέρουν το διαβατήριο τους, από το οποίο να προκύπτει ότι είναι εμβολιασμένα και ότι έχουν υποβληθεί σε πρόσφατο αποπαρασιτισμό.
Στο άρθρο 8 τίθενται οι όροι διατήρησης των ζώων συντροφιάς στις πολυκατοικίες και στις μονοκατοικίες, οι οποίοι αυστηροποιούνται με σκοπό τη διασφάλιση της ευζωίας τους και την αρμονικότερη συμβίωση, εν γένει, με το ανθρώπινο στοιχείο.
Στο δε άρθρο 9, το οποίο αποτελεί εκ του περιεχομένου του θεμελιακό άρθρο του παρόντος, αφορόν στη διαχείριση του προγράμματος αδέσποτων ζώων συντροφιάς, με κύριο και πρωτεύοντα σκοπό την προαγωγή της ευζωίας τους, αποσαφηνίζονται οι αρμοδιότητες των Δήμων και των Φιλοζωικών Οργανώσεων, με ρητό καθορισμό πεδίων εμπλοκής τους. Δίνονται εργαλεία στους Δήμους για τη διαχείριση των αδεσπότων, επικουρούμενοι από τα φιλοζωικά σωματεία και τις ενώσεις. Ειδικότερα θεσπίζεται: Α) κεντρικό μητρώο φιλοζωικών σωματείων και ενώσεων με σκοπό την ενίσχυση του ρόλου τους, Β) υποχρέωση ενημέρωσης των πολιτών για τα προς υιοθεσία αδέσποτα ζώα, μέσω της ιστοσελίδας του δήμου και τη δημιουργία δικτύου ενημέρωσης πολιτών με τη συνεργασία των φιλοζωικών οργανώσεων, Γ) αυστηρότερο πλαίσιο προστασίας των αδεσπότων σκύλων και γατών (καλύτερη εκπαίδευση των συνεργείων περισυλλογής, απαγόρευση εμπορίας τους κ.α.) και θέτονται όροι και προϋποθέσεις για τα φυσικά πρόσωπα που υιοθετούν αδέσποτα, ενώ Δ) δίνεται κίνητρο για υιοθεσία αδέσποτων ζώων με απαλλαγή από όλα τα τέλη.
Ακόμη τροποποιείται το πλαίσιο υιοθεσίας ζώων από άτομα που δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι της Ελλάδας, εναρμονιζόμενο με την Ενωσιακή Νομοθεσία, ενώ συνακόλουθα αυξάνεται η ευελιξία των Δήμων σχετικά με τη συγκρότηση των 5μελών επιτροπών παρακολούθησης και ελέγχου του προγράμματος, με σκοπό την αντιμετώπιση της αδυναμίας συγκρότησης τους από τους Δήμους.
Τέλος ενισχύονται οι ειδικές επιτροπές για τη διαχείριση των επικινδύνων ζώων, προκειμένου να προστατευτεί η ευζωία και η προστασία των ζώων, χωρίς να θίγεται η δημόσια υγεία και η δημόσια ασφάλεια.
Στα άρθρα 10 και 11 επικαιροποιείται το θεσμικό πλαίσιο της μετακίνησης και μεταφοράς ζώων συντροφιάς, ως και το θεσμικό πλαίσιο της μετακίνησης και μεταφοράς ζώων συντροφιάς, ενώ θεσπίζεται η υποχρέωση στους ΟΤΑ να διαθέτουν ψυκτικούς θαλάμους ή καταψύκτες για τη διαχείριση των νεκρών ζώων συντροφιάς.
Στο άρθρο 16 ορίζεται η μη σύννομη θανάτωση του ζώου που συνιστά κακοποίηση του ζώου σε υπέρτατο βαθμό και τιμωρείται με ξεχωριστή επαυξημένη ποινή, ενώ στο άρθρο 17 διασφαλίζεται η σωστή διάγνωση και ολοκληρωμένη θεραπεία των ασθενών ζώων με ταυτόχρονη προστασία της δημόσιας υγείας, ενώ ενισχύεται το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο. Στο άρθρο 20 θεσπίζονται αυστηρές ποινικές κυρώσεις για τη μη σύννομη θανάτωση και για τη μη σύσταση των επιτροπών της παρ. 12 αρθ.9, ενώ στο Άρθρο 21 προβλέπεται εξορθολογισμός των προστίμων των διοικητικών κυρώσεων μετά την εμπειρία της έως τώρα εφαρμογής, ενώ θεσπίζονται νέες διοικητικές κυρώσεις (αρ.3, αρ. 35, αρ.47 κ.α.). Στο δε άρθρο 22 δίνεται η δυνατότητα εντός 6μήνου οι ιδιοκτήτες δεσποζόμενων σκύλων και γατών που δεν έχουν σημάνει τα ζώα τους, να σημάνουν αυτά χωρίς να υποστούν κυρώσεις. Σε αυτό το διάστημα γίνεται η αντικατάσταση του βιβλιαρίου υγείας του ζώου με διαβατήριο, χωρίς ουσιαστική οικονομική επιβάρυνση. Τέλος στο άρθρο 23 θεσπίζεται η δυνατότητα δημιουργίας ειδικού λογαριασμού προστασίας αδέσποτων ζώων στους Δήμους, ενώ παράλληλα θεσπίζεται ειδικό τέλος ζωοφιλίας στα είδη που πωλούνται στα καταστήματα ζώων συντροφιάς (pet–shops), με σκοπό την ενίσχυση της χρηματοδότησης των δήμων για τον εκσυγχρονισμό και τη δημιουργία υποδομών διαχείρισης των ζώων συντροφιάς.
Βασικός στόχος των εν θέματι διατάξεων αποτελεί η εφαρμοσιμότητα αυτών, η οποία δύναται να πραγματοποιηθεί διά της ενίσχυσης του ρόλου των διοικητικών οργάνων υλοποίησης τους, αλλά και η ενίσχυση του ελέγχου διαχείρισης των αδεσπότων ζώων με πρωτεύοντα και κυρίαρχο σκοπό την αποτροπή αύξησης φαινομένων κακοποίησης τους, με κυρώσεις αναλογικότερες και πιο δίκαιες, σταθμίζοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα είσπραξης των επιβαλλόμενων διοικητικών προστίμων. Διά της αρτιότερης λειτουργίας των διοικητικών μηχανισμών παρακολούθησης και ελέγχου του προγράμματος διαχείρισης αδεσπότων ζώων θα επιτευχθεί συνακόλουθα η ευζωία των ζώων, που αποτελεί το κυρίαρχο πνεύμα των εδώ διατάξεων.».
Διαβάστε επίσης:
Ο Γ. Τσιρώνης θα αλλάξει προς το χειρότερο για τα ζώα τη νομοθεσία που τα προστατεύει;
Τη θανάτωση των αδέσποτων σκυλιών προτείνει και το παράρτημα του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. Δυτικής Μακεδονίας
Ερώτηση στη Βουλή από τον Ά. Γεωργιάδη για αλλαγές που ο Γ. Τσιρώνης θέλει να κάνει στον νόμο περί προστασίας ζώων
Π.Φ.Π.Ο.: Κυνικές & επαίσχυντες οι προτάσεις του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. για τα αδέσποτα
Συναντήσεις Γ. Τσιρώνη με επιτελάρχη ΕΛ.ΑΣ. & Συνήγορο του Πολίτη για τα αδέσποτα ζώα
Οι προτάσεις του Συνήγορου του Πολίτη για το τι πρέπει να αλλάξει νομοθετικά για τη διαχείριση των ζώων συντροφιάς
Π.Φ.Π.Ο.: Η συζήτηση στη Βουλή για τα θέματα των ζώων δείχνει πόσα ακόμα πρέπει να γίνουν (βίντεο)
Την αδιαφορία των αρχών αντιμετώπισε ο Συνήγορος του Πολίτη στην έρευνα για τις φόλες & την αντιμετώπιση του εγκλήματος
Π.Φ.Π.Ο. και Γ. Πατούλης κατά του δημάρχου Σπάρτης που ζήτησε τη θανάτωση των αδέσποτων (βίντεο)
Εξαγωγή ή θανάτωση αδέσποτων που δεν υιοθετούνται ζητάει και ο δήμαρχος Σπάρτης Βαγγέλης Βαλιώτης (βίντεο)
«Ευθανασίες» χωρίς έλεγχο & μειώσεις ποινών για κακοποίηση ζώων ζητάει εκπρόσωπος του Πανελλήνιου Κτηνιατρικού Συλλόγου (βίντεο)
Ο «πολιτισμένος» δήμαρχος Σερρών ζητάει θανάτωση αδέσποτων σκυλιών & μετά δίνει «διευκρινίσεις» για να περιορίσει αντιδράσεις (βίντεο)
Θανάτωση αδέσποτων που δεν υιοθετούνται ζητάει εμμέσως & ο βουλευτής της Ν.Δ. Λ. Αυγενάκης;
Ο Δήμος Ηρακλείου Κρήτης δεν σκέφτεται, ούτε σχεδιάζει την ευθανασία αδέσποτων
Την ευθανασία των αδέσποτων – και αλλαγή νομοθεσίας για να την επιτρέπει – ζητάει ο αντιδήμαρχος Ηρακλείου Κρήτης
Π.Φ.Π.Ο.: Κε αντιδήμαρχε Ηρακλείου Κρήτης κάτω τα ξερά σας από τ’ αδέσποτα!
Ηράκλειο Ενεργοί Πολίτες: Απολίτιστη η άποψη περί ευθανασίας αδέσποτων από τον αντιδήμαρχο
Φιλοζωική Ομάδα Σείριος Ηρακλείου: Ή να παραιτηθεί ή να ανακαλέσει ο αντιδήμαρχος για τα περί ευθανασίας αδέσποτων
Βόλος: Την ευθανασία αδέσποτων προτείνει ο διευθυντής της Διεύθυνσης Υγείας