Οι χιλιάδες φιλόζωοι που μπήκαν στη διαβούλευση και άσκησαν κριτική στο άρθρο 50 (του νομοσχεδίου του Υπ. Εσωτερικών για την καταπολέμηση της διαφθοράς και άλλες διατάξεις) το οποίο αν ψηφιζόταν θα επέτρεπε τις θρησκευτικές σφαγές ζώων χωρίς να προηγείται αναισθησία με στόχο να επιτραπεί η εξαγωγή κρέατος (Χαλάλ - Κοσέρ) σε άλλες χώρες, κατάφεραν τελικά η συγκεκριμένη διάταξη να αποσυρθεί.
Και αυτό συνέβη παρά το γεγονός ότι στις 2 Μαρτίου στο Υπουργικό Συμβούλιο, σύμφωνα με πληροφορίες του www.zoosos.gr, είχε τεθεί ως επιχείρημα από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να ακολουθηθεί, ανεξαρτήτως των αντιδράσεων, αυτό που κάνουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Δείτε εδώ το επίμαχο άρθρο το οποίο ήταν σε διαβούλευση έως τις 3 Μαρτίου στο σχέδιο νόμου «Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Καταπολέμησης της Διαφθοράς, διατάξεις για την ολοκλήρωση της μεταφοράς των δασικών υπηρεσιών στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διατάξεις για την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ‘Ελλάδα 2.0’ και άλλες επείγουσες διατάξεις».
Η Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία (Π.Φ.Π.Ο.) που όλα αυτά τα χρόνια πρωτοστατεί στους αγώνες για την υπεράσπιση των ζώων γενικώς και όχι μόνο π.χ. των αδέσποτων κινητοποιώντας τους φιλόζωους κατάφερε περίπου 2.800 επικριτικά σχόλια να γραφτούν στο επίμαχο άρθρο.
Στη σημερινή ανακοίνωση της η Π.Φ.Π.Ο. που είχε προσφύγει στο ΣτΕ και έχει κερδίσει την υπόθεση αποδεικνύοντας την παράνομη πολιτική που άσκησε στο θέμα αυτό η κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ. επισημαίνει τα εξής στην ανακοίνωση της:
«Τα χιλιάδες αρνητικά σχόλια στη διαβούλευση από την ΠΦΠΟ, άλλα σωματεία και φιλόζωους πολίτες, οι συναντήσεις της ΠΦΠΟ με Αν. Υπουργό Εσωτερικών κ. Στέλιο Πέτσα και το νομικό του επιτελείο στο οποίο συζητήσαμε θέματα τροπολογιών του 4830/21 και την επίμαχη αλλαγή του 1197/81 προκειμένου να επιτραπεί παλι το χαλάλ, η Επίκαιρη ερώτησή του Κυρίου Αρσένη, Βουλευτή του Μέρα 25 προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με θέμα: “Θα σεβαστεί η κυβέρνηση την απόφαση του ΣτΕ που απαγορεύει τις σφαγές των ζώων χωρίς αναισθησία;”, επηρέασαν και την Κοινοβουλευτική Ομάδα της Ν.Δ., με τη Φωτεινή Πιπιλή δημοσίως και ανοικτά να γνωστοποιεί στο προεδρείο της Κ.Ο. ότι δεν προτίθεται να ψηφίσει τη συγκεκριμένη διάταξη αν αυτή έφτανε στη Βουλή.
Να σημειωθεί ότι στη διαβούλευση καταγράφηκαν 2.822 σχόλια, μόλις σε 3 μέρες τα οποία στη συντριπτική πλειοψηφία τους αρνητικά, όταν στα περισσότερα άλλα άρθρα τα σχόλια ήταν μονοψηφίου αριθμού. Κατόπιν αυτών, το Μέγαρο Μαξίμου στο υψηλότατο επίπεδο έδωσε εντολή απόσυρσης της σχετικής διάταξης, η οποία τελικά δεν θα συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί σήμερα στη Βουλή.
Η Φωτεινή Πιπιλή με ανάρτηση της στο facebook επισήμανε τα εξής: «Σήμερα είναι μια ευτυχής για την κοινοβουλευτική μου δράση ημέρα.Οι πολυήμερες και πολυεπίπεδες προσπάθειες μου ευοδώθηκαν .Είμαι πολύ υπερήφανη που υπηρετώ αυτόν τον Πρωθυπουργό που τολμά!Δεν είναι η στιγμή για περισσότερα.».
Μια μικρή νίκη σε ένα αγώνα μακρύ και δύσκολο. Να ευχαριστήσουμε εσάς που ανταποκριθήκατε στο κάλεσμα μας και σχολιάσατε στη Διαβούλευση. Όλοι μαζί είμαστε δυνατότεροι.
Να επισημάνουμε σε αυτό το σημείο ότι απώτερος στόχος της ΠΦΠΟ είναι η παύση κάθε σφαγής ,η καθιέρωση των δικαιωμάτων των ζώων, η ολική απελευθέρωση τους αλλά και η μη εκμετάλλευση τους για κανένα ανθρώπινο σκοπό και συμφέρον, ταυτόχρονα πιέζουμε θεσμικά χρησιμοποιώντας το νομικό πλαίσιο που αφορά την ευζωία όλων των ειδών των ζώων.
Η τροποποίηση αυτή είναι σε αντίθεση με τη φιλοσοφία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία των ζώων κατά τη θανάτωση και την εφαρμογή της πριν τη σφαγή αναισθητοποίησης, όπως περιγράφεται στην Κοινοτική Νομοθεσία (Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1099/2009) αλλά και με το Άρθρο 2 του Νόμου 1197/81 όπου αναφέρεται ότι: Απαγορεύεται η θανάτωσις θηλαστικών εις τα σφαγεία εφ’ όσον δεν προηγηθή της αφαιμάξεως αναισθητοποίησις επενεργούσα ακαριαίως.
Η νομοθεσία της ΕΕ απαιτεί την αναισθητοποίηση των ζώων πριν από την σφαγή προκειμένου να καταστεί κατά το δυνατό λιγότερο επώδυνη η όλη διαδικασία. Η απαίτηση αυτή δεν συνάδει με τη διαδικασία που ακολουθείται κατά τις θρησκευτικές σφαγές, Shechita (Εβραϊκή μέθοδος σφαγής των ζώων για παραγωγή κρέατος-Kosher) και Halal (Μουσουλμανική μέθοδος σφαγής των ζώων για παραγωγή κρέατος-Halal).
Η Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία το 2017 είχε προσφύγει στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο και ζητούσε να ακυρωθεί η υπ΄ αριθμ. Υπουργική Απόφαση 951/44337/2017 – ΦΕΚ 1447/Β/27-4-2017 Τσιρώνη-ΣΥΡΙΖΑ του υπουργού Ανάπτυξης και Τροφίμων και του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης, με την οποία καθορίσθηκαν τα αναγκαία συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1099/2009, σχετικά με τη σφαγή των ζώων στο πλαίσιο θρησκευτικών εκδηλώσεων λατρευτικών τύπων αλλοθρήσκων η οποία επέτρεπε τη σφαγή λατρευτικού τύπου χωρίς αναισθησία των ζώων.
Το Δ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με την υπ΄ αριθμ. 1751/2021 απόφασή του (προεδρεύων ο σύμβουλος Επικρατείας Ευθύμιος Αντωνόπουλος και η εισηγήτρια η σύμβουλος Επικρατείας Χριστίνα Σιταρά) έκανε δεκτή την αίτηση της Πανελλαδικής Φιλοζωικής και Περιβαλλοντικής Ομοσπονδίας και ακύρωσε την προσβαλλόμενη κ.υ.α.
Όπως αναφέρει η Περίληψη ΣτΕ Δ 1751/2021:
Παράλειψη του κανονιστικού νομοθέτη, κατά τη ρύθμιση της θρησκευτικής σφαγής ζώων, να προβεί σε στάθμιση μεταξύ της υποχρέωσής του να προστατεύσει τα ζώα και της υποχρέωσής του να σεβασθεί τη θρησκευτική ελευθερία μουσουλμάνων και εβραίων που ζουν στην Ελλάδα. Με την προαναφερθείσα απόφαση κρίθηκε μη νόμιμη η 951/44337/21.4.2017 κοινή απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης, με την οποία καθορίσθηκαν αναγκαία συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (EK) 1099/2009, σε σχέση με τη σφαγή ζώων σε σφαγεία στο πλαίσιο λατρευτικών τύπων.
Η Τροποποίηση η οποία αποσύρθηκε.
Άρθρο 50 Ιδιαίτερες μέθοδοι σφαγής ζώων λόγω λατρευτικών τύπων
Τροποποίηση άρθρου 2 ν. 1198/1981.
Στο άρθρο 2 του ν. 1197/1981 (Α΄240): α) τροποποιείται η παρ. 2, προς τον σκοπό επικαιροποίησης και εναρμόνισης με την παρ. 1 του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΚ) 1099/2009 του Συμβουλίου, της 24ης Σεπτεμβρίου 2009 (L 303), β) προστίθεται παρ. 3 και το άρθρο 2 διαμορφώνεται ως ακολούθως:
"Άρθρον 2.
1. Ζώον συντροφίας, εργασίας ή εκτροφών το οποίον κατέστη ανίκανον δια την δι` ην προορίζεται χρήσιν, συνεπεία γήρατος, ασθενείας, κατάγματος, αναπηρίας ή άλλης τινός αιτίας, δύναται να φονεύεται δι` ευθανασίας και μόνον κατόπιν προηγουμένης εκθέσεως κρατικού ή ιδιώτου κτηνιάτρου.
2. Απαγορεύεται η θανάτωση χερσαίων ζώων στα σφαγεία εφόσον δεν προηγηθεί αναισθητοποίηση σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΚ) 1099/2009 του Συμβουλίου, της 24ης Σεπτεμβρίου 2009 (L 303).
3. α) Για τα χερσαία ζώα που υποβάλλονται σε ιδιαίτερες μεθόδους σφαγής που προβλέπονται από λατρευτικούς τύπους, οι οποίοι δεν επιτρέπουν την αναισθητοποίηση πριν τη σφαγή, δεν εφαρμόζονται οι απαιτήσεις της παρ. 2 του παρόντος, υπό την προϋπόθεση ότι η σφαγή διενεργείται σε σφαγείο, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΚ) 1099/2009.
β) Για τις εργασίες χειρισμού και ακινητοποίησης των ζώων που σφάζονται σύμφωνα με την περ. α) εφαρμόζεται η παρ. 2 του άρθρου 15 του Κανονισμού (ΕΚ) 1099/2009.
γ) Με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θεσπίζονται οι αρμόδιες αρχές, οι διαδικασίες, οι λοιποί όροι και προϋποθέσεις, η διενέργεια ελέγχων και η επιβολή κυρώσεων, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικά με τη σφαγή ζώων με μεθόδους που προβλέπονται από λατρευτικούς τύπους."».
H επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή του βουλευτή του ΜέΡΑ 25 Κρίτωνα Αρσένη, που συζητήθηκε στις 4 Μαρτίου και η απάντηση του υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Σίμου Κεδίκογλου ο οποίος παρουσίαζε τα πάντα καλώς καμωμένα...
Τι είναι ουσιαστικά η τελετουργική - θρησκευτική σφαγή Χαλάλ, Κοσέρ;
Η λέξη Halal (Χαλάλ) είναι αραβική και σημαίνει κάτι το αποδεκτό σύμφωνα με τον ισλαμικό νόμο, είτε είναι αντικείμενο, είτε είναι προϊόν ή πράξη. Αυτή η μέθοδος σφαγής ζώων βασίζεται στα όσα ορίζει ο Ισλαμισμός και η Σαρία και εφαρμόζεται στα μουσουλμανικά σφαγεία καθώς και κάτι αντίστοιχο ισχύει και στα εβραϊκά σφαγεία (με τη μέθοδο σφαγής Κοσέρ). Ο τρόπος σφαγής του ζώου, πρέπει να πραγματοποιηθεί με συγκεκριμένη διαδικασία και επίκληση του Αλλάχ. Η σφαγή γίνεται με κοφτερό μαχαίρι στο λαιμό και το αίμα από τις φλέβες πρέπει να αποστραγγίζεται.
Οι μέθοδοι σφαγής ζώων...
Επειδή τα ζώα σύμφωνα με τους μουσουλμάνους δεν πρέπει να σφάζονται αν δεν στέκονται στα πόδια τους και αν δεν έχουν πλήρως τις αισθήσεις τους γι’ αυτό και δεν προηγείται η αναισθητοποίηση μέσω ηλεκτρικού πιστολιού με αποτέλεσμα η σφαγή να είναι ιδιαιτέρως πιο οδυνηρή, αφού δεν μιλάμε για ακαριαίο θάνατο του ζώου, το οποίο τελικά πεθαίνει από την αφαίμαξη…
Στη μέθοδο σφαγής Χαλάλ το ζώο αφήνεται στο πάτωμα μέχρι να πεθάνει από την ακατάσχετη αιμορραγία. Στη μέθοδο σφαγής Κοσέρ το ζώο κρεμιέται ανάποδα μέχρι να πεθάνει από την ακατάσχετη αιμορραγία. Τα ζώα βιώνουν τεράστιο πόνο, αφού έχουν όλες τις αισθήσεις τους, μέχρι ο θάνατος να τερματίσει το μαρτύριο τους.
Το άσπρο μαύρο προσπάθησε να παρουσιάσει στη Βουλή ο Σίμος Κεδίκογλου
Ο κ. Κεδίκογλου είπε εν ολίγοις στη Βουλή ότι και άλλοι στην Ευρώπη το κάνουν, άρα μπορούμε και εμείς, και τόνισε τα εξής παρουσιάζοντας με τελείως στρεβλό τρόπο το επίμαχο άρθρο: «Όντως, οι υπουργικές αποφάσεις του 2017 ακυρώθηκαν με αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και κατά συνέπεια, προκειμένου να θεσπιστεί η δυνατότητα διεξαγωγής λατρευτικών σφαγών χωρίς αναισθητοποίηση, στο πλαίσιο των λατρευτικών τύπων, θα πρέπει να τροποποιηθεί αυτή η διάταξη, συνεκτιμώντας ωστόσο και την ενωσιακή αρχή περί καλής διαβίωσης και προστασίας των ζώων.
Το προτεινόμενο άρθρο αφορά όλους τους εργαζόμενους σε χώρους που θανατώνονται ζώα αλλά και τους κατοίκους της Ελλάδας που έχουν ασπαστεί το ιουδαϊκό και ισλαμικό θρήσκευμα. Η αξιολογούμενη ρύθμιση λαμβάνει υπ’ όψιν τους κανόνες του Ενωσιακού Δικαίου. Ο σκοπός της είναι διττός: Aφ’ ενός μεν η προστασία των ζώων, γι’ αυτό και θεσπίζονται συγκεκριμένοι κανόνες, και, αφ’ ετέρου, η προστασία της θρησκευτικής ελευθερίας της μουσουλμανικής και της ιουδαϊκής κοινότητας της χώρας.
Με αυτή τη ρύθμιση δεν επιτρέπεται πλέον η θανάτωσή τους εκτός σφαγείου και χωρίς αναισθητοποίηση. Βέβαια, με την παράγραφο 3 λαμβάνονται υπ’ όψιν οι ανάγκες των Ελλήνων μουσουλμάνων που κατοικούν στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και ειδικότερα στη δυτική Θράκη, αλλά και της ιουδαϊκής κοινότητας και συνυπολογίζονται οι ανάγκες τους.».
Τι επισημαίνει ο Κρίτωνας Αρσένης
Με ανάρτηση του στο facebook ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 Κρίτωνας Αρσένης τονίζει τα εξής για την αναδίπλωση της κυβέρνησης: «Τεράστια νίκη του φιλοζωικού κινήματος.
Η κυβέρνηση φέρεται να αποσύρει διάταξη η οποία προέβλεπε τη δυνατότητα σφαγής ζώων χωρίς αναισθησία για θρησκευτικούς λόγους. Χαιρετίζω τον αγώνα της Πανελλήνιας Φιλοζωικής και Περιβαλλοντικής Ομοσπονδίας και την κινητοποίηση χιλιάδων ανθρώπων που με την ακαριαία αντίδραση και τα αρνητικά τους σχόλια στο πλαίσιο της διαβούλευσης κέρδισαν αυτή τη μάχη.
Πριν από λίγες μόλις μέρες είχα καταθέσει Επίκαιρη Ερώτηση στη βουλή, καλώντας την κυβέρνηση να μη γυρίσει τη χώρα σαράντα χρόνια πίσω και να σεβαστεί την απόφαση του ΣτΕ που έχει πει “όχι” στη θανάτωση χωρίς αναισθησία.
Ελπίζω η απόσυρση της διάταξης να μην είναι κίνηση τακτικής από την πλευρά της κυβέρνησης για να αποφύγει την ακρόαση των φορέων στη βουλή και κάθε στάδιο διαβούλευσης -όπως είχε κάνει πρόσφατα με την τροπολογία για το Ναυάγιο της Ζακύνθου.».
Τα πρακτικά της συζήτησης στη Βουλή στις 4 Μαρτίου και τα... επιχειρήματα του Σίμου Κεδίκογλου
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Κι εγώ σας ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.
Η επόμενη και τελευταία είναι η όγδοη με αριθμό 465/26-2-2022 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Β2΄ Δυτικού Τομέα Αθηνών του ΜέΡΑ25 κ. Κρίτωνα - Ηλία Αρσένη προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με θέμα: «Θα σεβαστεί η Κυβέρνηση την απόφαση του Σ.τ.Ε. που απαγορεύει τις σφαγές των ζώων χωρίς αναισθησία;».
Σε αυτή την επίκαιρη ερώτηση θα απαντήσει ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σίμος Κεδίκογλου.
Κύριε Αρσένη, έχετε τον λόγο για την πρωτολογία σας.
ΚΡΙΤΩΝ - ΗΛΙΑΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, στη χώρα μας δεν επιτρεπόταν ήδη από το 1981 οι σφαγές των ζώων χωρίς αναισθησία, πάρα πολύ απλά γιατί είναι κάτι πάρα πολύ σκληρό, αφού τα ζώα υποφέρουν μέσα σε βαθύ πόνο για πολλή ώρα και τελικά πεθαίνουν με μαρτυρικό τρόπο.
Υπάρχει ο κανονισμός 1099/2009, που απαγορεύει από τη μία τη σφαγή χωρίς αναισθησία και λέει ότι για θρησκευτικούς λόγους θα μπορούσε να επιτραπεί, αλλά σε χώρες που ισχύει αυστηρότερος νόμος, αν δεν τον αλλάξουν μέχρι το 2013. Είναι το άρθρο 26. Η Ελλάδα δεν τον άλλαξε μέχρι το 2013. Ήρθε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, έφερε μια ανεκδιήγητη υπουργική απόφαση που επιτρέπει τη σφαγή χωρίς αναισθησία, προσέφυγε η Πανελλήνια Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία στο Συμβούλιο Επικρατείας και έπεσε η υπουργική απόφαση.
Σας ζητάμε να πείτε τι θα κάνετε με αυτό το ζήτημα. Θα καταργήσετε ως Κυβέρνηση τη σφαγή χωρίς αναισθησία και στην Ελλάδα; Είμαστε τέλος πάντων στο 2022. Έχουμε πίσω μας τέτοια πράγματα.
Βλέπουμε βέβαια ότι, κατόπιν της κατάθεσης της επίκαιρης ερώτησης, τρεις μέρες μετά, κατατέθηκε και τροπολογία στη διαβούλευση, το άρθρο 50, σε άσχετο Υπουργείο, το οποίο, αντί να καταργήσει ως όφειλε και να σεβαστεί την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ξεκινάει ξανά την εξαίρεση για θρησκευτικούς λόγους της σφαγής χωρίς αναισθησία. Κατανοείτε ότι αυτό είναι εντελώς παράνομο. Παραβιάζει την οδηγία και θα ξαναπέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Γιατί δεν σέβεστε την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας; Για ποιον λόγο δεν κάνετε τα αυτονόητα απέναντι στην ευζωία των ζώων; Θέλουμε πραγματικά μια ξεκάθαρη απάντηση.
Σας ζητάμε να αποσύρετε και αυτό πλέον, το άρθρο 50, και να σεβαστείτε την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, να μη γίνεται καμμιά σφαγή ζώου στην Ελλάδα χωρίς αναισθησία και να τηρούνται οι βασικοί όροι ευζωίας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Ευχαριστώ, κύριε Αρσένη.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΣΙΜΟΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, σας ευχαριστώ κι εσάς που μου δίνετε τη δυνατότητα να παρουσιάσω σήμερα επιγραμματικά μέρος του νομοθετικού έργου που επιτελεί το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, το οποίο αφουγκράζεται προσεκτικά τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας και έχει δείξει κατ’ επανάληψη την ευαισθησία με την οποία αντιμετωπίζει άμεσα τα όποια προβλήματα ή και δυσλειτουργίες αναφύονται και αναδεικνύονται.
Όπως όλοι γνωρίζουν, το Υπουργείο είναι πάντα ανοικτό να ακούσει, να συζητήσει ειλικρινά, να δώσει λύσεις, σεβόμενο τις αποφάσεις των ελληνικών δικαστηρίων, τηρώντας την κοινοτική νομοθεσία και νομολογία και κυρίως προασπίζοντας και διασφαλίζοντας τα δικαιώματα όλων των πολιτών του ελληνικού κράτους.
Όπως αναφέρατε, ήδη το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έχει προχωρήσει σε σχέδιο τροπολογίας και ειδικότερα στο άρθρο 2 του ν.1197/1981 «Περί Προστασίας των Ζώων». Πρώτον, τροποποιείται και επικαιροποιείται η παράγραφος 2, για να είναι σύμφωνη με την παράγραφο 1 του άρθρου 4 του ευρωπαϊκού κανονισμού 1099/2009 και, δεύτερον, προστίθεται η παράγραφος 3 για τα χερσαία ζώα που υποβάλλονται σε ιδιαίτερες μεθόδους σφαγής, που προβλέπονται από λατρευτικούς τύπους.
Η τροπολογία αυτή αποτελεί το άρθρο 50 στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Καταπολέμησης της Διαφθοράς, διατάξεις για την ολοκλήρωση της μεταφοράς των δασικών υπηρεσιών στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διατάξεις για την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας “Ελλάδα 2.0” και άλλες επείγουσες διατάξεις». Όπως γνωρίζετε, έχει τεθεί σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, η οποία ολοκληρώθηκε μόλις χθες, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα.
Βεβαίως, από σήμερα, δηλαδή μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, θα είμαστε σε θέση να δούμε τις επισημάνσεις όλων των συμπολιτών μας, να τις μελετήσουμε, να λάβουμε υπ’ όψιν τα σχόλιά τους και, όπως πάντα, είμαστε εδώ για να συζητήσουμε, να συνδιαμορφώσουμε, να βελτιώσουμε, αν χρειαστεί, στο πλαίσιο βεβαίως του Ενωσιακού Δικαίου.
Επιτρέψτε μου τώρα να κάνω μια αναφορά στην ήδη αναρτηθείσα προτεινόμενη διάταξη, η οποία προβλέπει τα εξής: Στο άρθρο 2 του ν.1197/81 τροποποιείται και επικαιροποιείται η παράγραφος 2 και προστίθεται παράγραφος 3. Συνεπώς διαμορφώνεται ως ακολούθως και λέει το άρθρο 2: «Ζώον συντροφίας, εργασίας ή εκτροφών το οποίον κατέστη ανίκανον διά την δι’ ην προορίζεται χρήσιν, συνεπεία γήρατος, ασθενείας, κατάγματος, αναπηρίας ή άλλης τινός αιτίας, δύναται να φονεύεται δι’ ευθανασίας και μόνον κατόπιν προηγουμένης εκθέσεως κρατικού ή ιδιώτου κτηνιάτρου.».
Στο άρθρο 2 παράγραφος 2 λέει: «Απαγορεύεται η θανάτωση χερσαίων ζώων στα σφαγεία, εφόσον δεν προηγηθεί αναισθητοποίηση, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΚ) 1099/2009.».
Στην παράγραφο 3 λέει:
«α) Για τα χερσαία ζώα που υποβάλλονται σε ιδιαίτερες μεθόδους σφαγής που προβλέπονται από λατρευτικούς τύπους, οι οποίοι δεν επιτρέπουν την αναισθητοποίηση πριν τη σφαγή, δεν εφαρμόζονται οι απαιτήσεις της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου, υπό την προϋπόθεση ότι η σφαγή διενεργείται σε σφαγείο, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 4 του κανονισμού (ΕΚ) 1099/2009.
»β) Για τις εργασίες χειρισμού και ακινητοποίησης των ζώων που σφάζονται… εφαρμόζεται η παράγραφος 2 του άρθρου 15 του κανονισμού (ΕΚ) 1099/2009.
»γ) Με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θεσπίζονται οι αρμόδιες αρχές, οι διαδικασίες, οι λοιποί όροι και προϋποθέσεις, η διενέργεια ελέγχων και η επιβολή κυρώσεων, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικά με τη σφαγή ζώων με μεθόδους που προβλέπονται από λατρευτικούς τύπους.».
Με αυτή τη ρύθμιση επιδιώκεται η θέσπιση κανόνων για τη διεξαγωγή σφαγών στο πλαίσιο λατρευτικών τύπων ως εφαρμοστικό μέτρο της παραγράφου 4 του άρθρου 4 του κανονισμού 1099. Λαμβάνοντας, βεβαίως, υπ’ όψιν τόσο την πρόβλεψη του άρθρου 13 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης -σύμφωνα με την οποία κατά τη διαμόρφωση και την εφαρμογή της πολιτικής της Ένωσης στους τομείς της γεωργίας, της αλιείας, των μεταφορών, της εσωτερικής αγοράς, της έρευνας και της τεχνολογικής ανάπτυξης και του διαστήματος, η Ένωση και τα κράτη-μέλη λαμβάνουν πλήρως υπ’ όψιν τους τις απαιτήσεις καλής διαβίωσης των ζώων ως ευαίσθητων όντων, τηρώντας ταυτοχρόνως τις νομοθετικές ή διοικητικές διατάξεις και τα έθιμα των κρατών-μελών που αφορούν ιδίως τα θρησκευτικά τυπικά, τις πολιτιστικές παραδόσεις και την κατά τόπους πολιτιστική κληρονομιά- όσο και το άρθρο 10 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το οποίο κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα στην ελευθερία σκέψης, συνείδησης και θρησκείας.
Τα υπόλοιπα θα τα αναπτύξω στη δευτερολογία μου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Κύριε Αρσένη, έχετε τον λόγο.
ΚΡΙΤΩΝ - ΗΛΙΑΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, δεν μπορώ να καταλάβω αυτό που μου περιγράφετε για έναν πολύ απλό λόγο: Ήταν ή δεν ήταν η Νέα Δημοκρατία που απαιτούσε το 2017 την απόσυρση της υπουργικής απόφασης που επέτρεπε τη σφαγή χωρίς αναισθησία; Ήταν άλλο κόμμα; Άλλοι βουλευτές; Οι δικοί σας Βουλευτές δεν ήταν που ζητούσατε να αποσυρθεί η εκτρωματική αυτή υπουργική απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ; Τι άλλαξε, δηλαδή, από τότε;
Αυτό που άλλαξε είναι ότι βγήκε το Συμβούλιο της Επικρατείας και στην ουσία έπεσε η υπουργική απόφαση. Εσείς, όχι μόνο πάτε ενάντια στις προεκλογικές σας δεσμεύσεις -γιατί ήταν πριν από τις εκλογές αυτή η τοποθέτησή σας-, αλλά πάτε ενάντια στο Συμβούλιο Επικρατείας και πάτε ενάντια στην ευζωία των ζώων.
Και τι θα μας πείτε, ότι είναι παράδοση να σφάζουμε τα ζώα χωρίς αναισθησία και το 2022, παρ’ όλο που μας το απαγορεύει ο κανονισμός; Διότι είναι ξεκάθαρος ο κανονισμός: Οποιαδήποτε αλλαγή γίνει από το 2013 και μετά θα είναι προς τη βελτίωση της ευζωίας των ζώων και όχι προς λιγότερα μέτρα από αυτά που ήδη είχε μια χώρα. Αυτό λέει ο κανονισμός στο άρθρο 26.
Εσείς, δηλαδή, πάτε ενάντια στην οδηγία, ενάντια στις δεσμεύσεις σας, ενάντια στο Συμβούλιο Επικρατείας. Εξηγήστε μας για ποιον λόγο το κάνατε. Δεν έχει κανένα νόημα όλο αυτό. Δεν μπορείτε να μου λέτε ότι είναι παράδοση και την τηρούμε. Δηλαδή, κάποτε είχαμε πολλές παραδόσεις στο παρελθόν τις οποίες δεν τηρούμε, γιατί τα ήθη και τα έθιμα έχουν προχωρήσει. Θα γυρίσουμε σε οτιδήποτε ήταν παραδοσιακό, να τα πάρουμε ένα-ένα; Έχουμε προχωρήσει.
Υπάρχουν αρχές σε αυτή τη χώρα και από το 1981 υπάρχει ο νόμος που το απαγορεύει. Το 2017 ήρθε ο ΣΥΡΙΖΑ να μας πάει πίσω. Έπεσε συνταγματικά στο Συμβούλιο Επικρατείας και τώρα θέλετε κι εσείς να το επικυρώσετε; Σαράντα ένα χρόνια πίσω θα πάμε δηλαδή; Είναι ανεπίτρεπτο. Ο κόσμος κάποια στιγμή πάει και μπροστά. Και ναι, δεν δικαιολογείται στην εποχή μας να σφάζονται ζώα χωρίς αναισθησία. Εδώ πέρα συζητάμε πώς θα τρώμε λιγότερο κρέας για το καλό του πλανήτη και θα συζητάμε για το αν θα σφάζουμε ζώα χωρίς αναισθησία το 2022; Είναι αδιανόητο!
Πραγματικά, αν δεν θέλετε να συντονιστείτε με την κοινή λογική -που δεν έχετε κι επιλογή-, αν δεν θέλετε να συντονιστείτε με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο ή με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που δεν έχετε κι επιλογή να μην το κάνετε, ας είστε συνεπείς στις δικές σας δεσμεύσεις το λιγότερο ή τέλος πάντων κάντε ένα απ’ αυτά.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Κι εγώ σας ευχαριστώ.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΣΙΜΟΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Σας είπα ότι υπάρχουν και τα θεμελιώδη δικαιώματα, θρησκευτικά δικαιώματα. Άλλο η παράδοση και άλλο η θρησκευτική λατρεία.
Όντως, οι υπουργικές αποφάσεις του 2017 ακυρώθηκαν με αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και κατά συνέπεια, προκειμένου να θεσπιστεί η δυνατότητα διεξαγωγής λατρευτικών σφαγών χωρίς αναισθητοποίηση, στο πλαίσιο των λατρευτικών τύπων, θα πρέπει να τροποποιηθεί αυτή η διάταξη, συνεκτιμώντας ωστόσο και την ενωσιακή αρχή περί καλής διαβίωσης και προστασίας των ζώων.
Το προτεινόμενο άρθρο αφορά όλους τους εργαζόμενους σε χώρους που θανατώνονται ζώα αλλά και τους κατοίκους της Ελλάδας που έχουν ασπαστεί το ιουδαϊκό και ισλαμικό θρήσκευμα. Η αξιολογούμενη ρύθμιση λαμβάνει υπ’ όψιν τους κανόνες του Ενωσιακού Δικαίου. Ο σκοπός της είναι διττός: Aφ’ ενός μεν η προστασία των ζώων, γι’ αυτό και θεσπίζονται συγκεκριμένοι κανόνες, και, αφ’ ετέρου, η προστασία της θρησκευτικής ελευθερίας της μουσουλμανικής και της ιουδαϊκής κοινότητας της χώρας.
Με αυτή τη ρύθμιση δεν επιτρέπεται πλέον η θανάτωσή τους εκτός σφαγείου και χωρίς αναισθητοποίηση. Βέβαια, με την παράγραφο 3 λαμβάνονται υπ’ όψιν οι ανάγκες των Ελλήνων μουσουλμάνων που κατοικούν στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και ειδικότερα στη δυτική Θράκη, αλλά και της ιουδαϊκής κοινότητας και συνυπολογίζονται οι ανάγκες τους.
Έτσι, έχουμε λάβει υπ’ όψιν μας τον κανονισμό 1099 του 2009 και σας ανέφερα συγκεκριμένα άρθρα για την προστασία των ζώων κατά τη θανάτωσή τους, όπως επίσης τις δικαστικές αποφάσεις, την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας 1751/2021, τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και συγκεκριμένα την απόφαση της 29ης Μαΐου του 2018 και της 17ης Δεκεμβρίου του 2020.
Να σας ενημερώσω ότι οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις οποίες επιτρέπεται η σφαγή χωρίς αναισθητοποίηση, αλλά υπό αυτούς τους συγκεκριμένους κανόνες, δεν είναι λίγες. Είναι η Αυστρία, η Βουλγαρία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Εσθονία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, η Κροατία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Ολλανδία, η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Πορτογαλία, η Ρουμανία, η Τσεχία και η Φινλανδία. Σε όλες αυτές επιτρέπεται αυτό που κάνουμε. Με αυτή τη νομοθετική παρέμβαση επιχειρούμε να πατάξουμε το φαινόμενο της παράνομης θρησκευτικής σφαγής, λόγου χάριν στις αυλές των σπιτιών, που, δυστυχώς, έχει εκτεταμένες διαστάσεις. Τώρα μπαίνουν συγκεκριμένοι κανόνες.
Είχατε πει και κάτι για τη βιολογική σήμανση στην ερώτησή σας γραπτώς -δεν το είπατε εδώ πέρα-, οπότε δεν μπαίνω σε λεπτομέρειες, γιατί δεν αφορά βιολογικά προϊόντα.
Σε κάθε περίπτωση, θέλω να ξέρετε ότι έχει γίνει διαβούλευση, ολοκληρώθηκε και θα μελετήσουμε τις παρατηρήσεις και τα σχόλια των συμπολιτών μας. Θα έρθει η διάταξη εδώ στη Βουλή και θα το ξανασυζητήσουμε. Είμαι βέβαιος ότι μπορούμε να τα συζητήσουμε όλα και να τα βελτιώσουμε όπου χρειαστεί.
Σας ευχαριστώ.
Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος: Η σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία αποτελεί κακοποίηση και δεν πρέπει να επιτραπεί ξανά στην Ελλάδα
Ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος με ανακοίνωση του τονίζει ότι η σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία αποτελεί κακοποίηση. Συγκεκριμένα τονίζει τα εξής: «Με ένθετη νομοθετική διάταξη σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο και δε σχετίζεται με ανάλογα θέματα, επιχειρείται να ψηφιστεί η επί τους ουσίας κατάργηση του άρθρου 2 του ν.1197/81, εισάγοντας εξαίρεση από την υποχρεωτική αναισθητοποίηση στη σφαγή των ζώων που αφορά θρησκευτικούς λόγους, δηλαδή για τα προϊόντα που θεωρούνται «χαλάλ» και «κοσέρ», τα οποία απευθύνονται κυρίως σε πολίτες που έχουν ασπαστεί το ισλαμικό ή ιουδαϊκό θρήσκευμα και προκειμένου να πιστοποιηθούν ως τέτοια θα πρέπει να προέρχονται από ζώα που σφαγιάστηκαν χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση.
Αν και υπάρχει απόφαση της 17ης Δεκεμβρίου 2020 του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που επιτρέπει στα κράτη μέλη της Ε.Ε. να απαγορεύουν τη σφαγή χωρίς αναισθησία ακόμα και θρησκευτικούς λόγους (Υπόθεση C-336/19) και απόφαση της 26ης Φεβρουαρίου 2019 του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που απαγορεύει τη χρήση του λογότυπου ecocert (βιολογικό κρέας) σε κρέας από ζώα που σφάχτηκαν χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση η ελληνική πλευρά προχωρά στην κατάργηση εγχώριου νόμου που απαγορεύει τη σφαγή χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση, επικαλούμενη την εξαίρεση (για θρησκευτικούς λόγους) που επιτρέπει το άρθρο 4 παράγραφος 4 του Κανονισμού (ΕΚ) 1099/2009.
Ο εν λόγω Κανονισμός όμως σύμφωνα με το άρθρο 26, το οποίο τιτλοφορείται «Αυστηρότεροι εθνικοί κανόνες», επιτρέπει στα Κράτη μέλη αυστηρότερους κανόνες, δηλ. την απαγόρευση σφαγής χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση ακόμα και για θρησκευτικούς λόγους, αφού αναφέρει:
«1. Ο παρών κανονισμός δεν εμποδίζει τα κράτη μέλη να διατηρούν σε ισχύ εθνικούς κανόνες που αποσκοπούν να εξασφαλίσουν ευρύτερη προστασία των ζώων κατά τη θανάτωσή τους και οι οποίοι ίσχυαν κατά το χρόνο έναρξης ισχύος του παρόντος κανονισμού...
2. Τα κράτη μέλη μπορούν να θεσπίζουν εθνικούς κανόνες που αποσκοπούν να εξασφαλίσουν ευρύτερη προστασία των ζώων κατά τη θανάτωσή τους σε σχέση με αυτούς που περιέχονται στον παρόντα κανονισμό όσον αφορά τους ακόλουθους τομείς:
[…]
γ) τη σφαγή ζώων και τις σχετικές εργασίες σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 4 .
[…]
4. Τα κράτη μέλη δεν απαγορεύουν ούτε παρεμποδίζουν την κυκλοφορία, εντός της επικράτειάς τους, προϊόντων ζωικής προέλευσης που παράγονται από ζώα τα οποία έχουν θανατωθεί σε άλλο κράτος μέλος επειδή τα συγκεκριμένα ζώα δεν έχουν θανατωθεί σύμφωνα με τους εθνικούς τους κανόνες οι οποίοι αποσκοπούν σε ευρύτερη προστασία των ζώων κατά τη θανάτωσή τους.»
Με το θέμα ασχολήθηκε το Ευρωπαϊκό δικαστήριο μετά από προσφυγή μουσουλμανικών και εβραικών οργανώσεων εναντίον νόμου της Περιφέρειας Φλάνδρας που το 2016 αποφάσισε να μην επιτρέπεται η σφαγή χωρίς αναισθησία ούτε για θρησκευτικούς λόγους. Το δικαστήριο το 2020 αποφάσισε λοιπόν ότι:
48. … το άρθρο 26, παράγραφος 2, πρώτο εδάφιο, στοιχείο γʹ, του κανονισμού 1099/2009 δεν παραβιάζει την ελευθερία εκδήλωσης του θρησκεύματος, όπως αυτή κατοχυρώνεται με το άρθρο 10, παράγραφος 1, του Χάρτη, και, αφετέρου, ότι τα κράτη μέλη, στο πλαίσιο της δυνατότητας που τους αναγνωρίζει η διάταξη αυτή, να θεσπίζουν επιπλέον κανόνες με σκοπό τη διασφάλιση προστασίας των ζώων ευρύτερης από εκείνη που προβλέπει ο εν λόγω κανονισμός, δύνανται, μεταξύ άλλων, να επιβάλουν υποχρέωση αναισθητοποίησης πριν από τη θανάτωση των ζώων, η οποία ισχύει επίσης στο πλαίσιο σφαγής τελούμενης βάσει λατρευτικών τύπων, υπό την επιφύλαξη, πάντως, του σεβασμού των κατοχυρωμένων με τον Χάρτη θεμελιωδών δικαιωμάτων.
51. Συναφώς, εθνική ρύθμιση που έχει θεσπιστεί βάσει του άρθρου 26, παράγραφος 2, πρώτο εδάφιο, στοιχείο γʹ, του ως άνω κανονισμού και επιβάλλει, στο πλαίσιο της λατρευτικού τύπου σφαγής, αναστρέψιμη αναισθητοποίηση που δεν επιφέρει τον θάνατο του ζώου, εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της ελευθερίας εκδήλωσης του θρησκεύματος, την οποία εγγυάται το άρθρο 10, παράγραφος 1, του Χάρτη.
80. Επομένως, θα πρέπει να γίνει δεκτό ότι τα μέτρα που προβλέπει το επίμαχο στην υπόθεση της κύριας δίκης διάταγμα καθιστούν δυνατή τη εξασφάλιση μιας δίκαιης εξισορρόπησης μεταξύ της σημασίας που αποδίδεται στην καλή μεταχείριση των ζώων και της ελευθερίας εκδήλωσης του θρησκεύματος των εβραίων και των μουσουλμάνων πιστών και, κατά συνέπεια, είναι αναλογικά.
81. Υπό τις συνθήκες αυτές, στο πρώτο και στο δεύτερο ερώτημα πρέπει να δοθεί η απάντηση ότι το άρθρο 26, παράγραφος 2, πρώτο εδάφιο, στοιχείο γʹ, του κανονισμού 1099/2009, ερμηνευόμενο υπό το πρίσμα του άρθρου 13 ΣΛΕΕ και του άρθρου 10, παράγραφος 1, του Χάρτη, έχει την έννοια ότι δεν αντιτίθεται σε ρύθμιση κράτους μέλους η οποία επιβάλλει, στο πλαίσιο της λατρευτικού τύπου σφαγής, αναστρέψιμη διαδικασία αναισθητοποίησης που δεν επιφέρει τον θάνατο του ζώου.
Στην Ευρώπη η απαγόρευση σφαγής χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση ισχύει στις σκανδιναβικές χώρες, στην Πολωνία και στο Βέλγιο εκτός της Περιφέρειας των Βρυξελλών. Στη Γαλλία και την Ολλανδία υπάρχουν ειδικά αδειοδοτημένα σφαγεία για σφαγή ζώων χωρίς προηγούμενη αναισθησία, ενώ στη Γερμανία δίνονται σπάνια εξαιρέσεις για σφαγή μικρού αριθμού ζώων π.χ. στην Κάτω Σαξωνία με πληθυσμό 8 εκ δόθηκε τελευταία φορά το 2019 κατ’ εξαίρεση άδεια σφαγής χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση 200 προβάτων για το Μπαιράμι των μουσουλμάνων.
Τέλος, να αναφέρουμε ότι κρέας “χαλάλ” υπάρχει και από ζώα που έχουν σφαγεί μετά από αναισθητοποίηση, αφού το τελετουργικό σφαγής στους μουσουλμάνους δεν είναι συγκεκριμένο και ο καθένας το εφαρμόζει όπως θέλει.
Άρα, η Πολιτεία που ορθώς έκανε κακούργημα το βασανισμό ζώων δεν χρειαζόταν να επιτρέψει τη σφαγή χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση και να εμφανίζεται “ακριβή στα πίτουρα και φθηνή στ’ αλεύρι”.
Η διάταξη στο νέο νομοσχέδιο αναφέρει συγκεκριμένα: «Για τα χερσαία ζώα που υποβάλλονται σε ιδιαίτερες μεθόδους σφαγής που προβλέπονται από λατρευτικούς τύπους, οι οποίοι δεν επιτρέπουν την αναισθητοποίηση πριν τη σφαγή, δεν εφαρμόζονται οι απαιτήσεις της παρ. 2 (δηλαδή περί προηγούμενης αναισθητοποίησης), υπό την προϋπόθεση ότι η σφαγή διενεργείται σε σφαγείο».
Αποτελεί τεράστια αντίφαση η προ ολίγων μηνών ψήφιση νόμου που αυστηροποιεί τις διατάξεις περί κακοποίησης των ζώων συντροφιάς και η πρόταση για σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία, η οποία ξεκάθαρα αποτελεί βασανισμό. Δεν είναι δυνατό να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά ανάλογα με το είδος του ζώου. Η κακοποίηση και ο βασανισμός είναι ίδια σε όλα τα έμβια όντα και οφείλει να θεωρείται εγκληματική. Οι εποχές αλλάζουν, οι άνθρωποι εξελίσσονται και προφανώς, οφείλουμε να σεβόμαστε όλες τις αντιλήψεις, τα θρησκευτικά δόγματα κ.ο.κ. χωρίς, όμως, να συμφωνούμε και να επιτρέπουμε τις βίαιες εκφάνσεις τους.
Ως Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος διατυπώνουμε την ξεκάθαρη εναντίωσή μας στο ενδεχόμενο αλλαγής του ισχύοντος νομοθετικού καθεστώτος και την άρση της απαγόρευσης σφαγής ζώων χωρίς αναισθησία σεβόμενοι το δικαίωμα των μουσουλμάνων και εβραίων συμπολιτών μας οι οποίοι μπορούν να συνεχίσουν να διατρέφονται όπως έκαναν μέχρι το 2022 που ίσχυε η απαγόρευση.».
Διαβάστε επίσης:
Π.Φ.Ο.: Κολαστήριο ζώων η Ελλάδα αν η Ν.Δ. ψηφίσει τις σφαγές χωρίς αναισθητοποίηση
Π.Φ.Π.Ο.: Θα σεβαστεί η Ν.Δ. την απόφαση του ΣτΕ για την απαγόρευση θρησκευτικών σφαγών ζώων χωρίς αναισθητοποίηση;
Το ΣτΕ έκρινε παράνομες τις θρησκευτικές σφαγές ζώων χωρίς αναισθητοποίηση - Δικαίωση για την Π.Φ.Π.Ο.
Άλλο ένα λιθαράκι για σφαγή ζώων χωρίς αναισθητοποίηση για θρησκευτικούς λόγους βάζει ΥΠ.Α.Α.Τ. και κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α.
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσφεύγει η Π.Φ.Π.Ο. για να σταματήσουν οι (θρησκευτικές) σφαγές ζώων χωρίς αναισθητοποίηση
Π.Φ.Π.Ο.: Οπισθοδρόμηση για την Ελλάδα η σφαγή ζωών χωρίς αναισθητοποίηση - «Κωλοτούμπα» ΣΥ.ΡΙ.Ζ.Α. η μη προστασία πλασμάτων που υποφέρουν
Ο «οικολόγος» Τσιρώνης & ο «αριστερός» Αποστόλου νομοθετούν υπέρ του περαιτέρω βασανισμού ζώων για σφαγή χωρίς αναισθητοποίηση (Χαλάλ & Κοσέρ)
Η Διεύθυνση Κτηνιατρικής Καβάλας διαψεύδει τον Γ. Τσιρώνη: Απαγορεύεται στην Ελλάδα η σφαγή ζώων χωρίς αναισθητοποίηση (βίντεο)
Όλγα Κήκου (Οικολόγοι Πράσινοι): «Κωλοτούμπα» Γ. Τσιρώνη & ΣΥ.ΡΙΖ.Α. στη σφαγή των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση – Κάνουν αυτό που κατήγγειλαν
Αντιδράσεις & από τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α. στις δηλώσεις Τσιρώνη για σφαγή ζώων χωρίς αναισθητοποίηση που απαιτεί το ΥΠ.Α.Α.Τ.
Οικολόγοι Πράσινοι κατά Τσιρώνη & ΥΠ.Α.Α.Τ. για την τελετουργική σφαγή ζώων χωρίς αναισθητοποίηση
Με υπογραφή του ΥΠ.Α.Α.Τ. θα εξαχθούν στο Ισραήλ 200 πρόβατα που θα σφαχτούν χωρίς αναισθητοποίηση στην Καβάλα
Αντίθετοι οι Οικολόγοι Πράσινοι με τις πρακτικές βασανισμού - «θρησκευτικής σφαγής» ζώων o Γ. Τσιρώνης ακούει;
Θα επιτρέψει το ΥΠ.Α.Α.Τ. (Αποστόλου & Τσιρώνης) τη σφαγή ζώων χωρίς αναισθητοποίηση για λόγους θρησκευτικούς μα κυρίως οικονομικούς;