Της Ελένης Ηλιοπούλου
Nέο νόμο ο οποίος, όπως όλα δείχνουν, ουσιαστικά θα επιτρέπει, παρά την αντίθετη απόφαση του ΣτΕ, τον βασανισμό ζώων κατά τη θρησκευτική σφαγή τους με τη μέθοδο Χαλάλ και Κοσέρ χωρίς να έχει προηγηθεί αναισθητοποίηση τους προανήγγειλε χθες στη Βουλή ο Σίμος Κεδίκογλου, που είναι υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Ο κ. Κεδίκογλου απαντώντας στην επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ25, Κρίτωνα Αρσένη, με θέμα «Η Κυβέρνηση προωθεί τη σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία, μη εφαρμόζοντας την απαγόρευση» μίλησε για ώρα χρησιμοποιώντας αοριστολογίες και γενικότητες καθιστώντας εξαιρετικά δύσκολο για κάποιον να παρακολουθήσει την ουσία της μη ξεκάθαρης απάντησης του.
Θυμίζουμε ότι η απόφαση με αριθμό 1751/2021 του Δ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας έκανε δεκτή την αίτηση της Πανελλαδικής Φιλοζωικής και Περιβαλλοντικής Ομοσπονδίας και ακύρωσε την Κ.Υ.Α. 951/44337/2017 του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ.
Τελικά ο κ. Κεδίκογλου δήλωσε απευθυνόμενος στον κ. Αρσένη ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας - που δεν έχει συμμορφωθεί με την απόφαση του ΣτΕ και δεν έχει στείλει και σχετική εγκύκλιο στις αρμόδιες κτηνιατρικές υπηρεσίες - θα φέρει νέο νομοθέτημα και επανέλαβε πολλές φορές ότι προέχει η θρησκευτική ελευθερία (ακόμα και αν αυτό σημαίνει βασανισμός ζώων;) και η μέριμνα τους είναι να μη γίνονται σφαγές χωρίς αναισθησία υπαίθρια, σε αυλές αλλά μόνο εντός σφαγείων, λες και το ζήτημα είναι ο χώρος που γίνεται η σφαγή και όχι αν το ζώο νιώθει ότι σφαγιάζεται και υποφέρει μέχρι την τελευταία του πνοή!
Ο κ. Κεδίκογλου που είχε εξ αρχής υποστηρίξει τον βασανισμό ζώων κατά τη σφαγή «μάσησε» τα λόγια του για τις αιτίες που οδήγησαν την κυβέρνηση να αποσύρει τον περασμένο Μάρτιο προηγούμενο άρθρο – βλέπε εδώ – το οποίο θα επέτρεπε ξανά τις σφαγές Χαλάλ και Κοσέρ. Όπως είχαμε γράψει και παλιότερα βασικό επιχείρημα του ΥΠ.Α.Α.Τ. που είχε θέσει το θέμα τον περασμένο Μάρτιο στο Υπουργικό Συμβούλιο είναι να γίνει στην Ελλάδα ό,τι και σε άλλες χώρες ανεξαρτήτως αντιδράσεων.
Για να πείσει το ακροατήριο του ο κ. Κεδίκογλου μίλησε χθες και για τα δικαιώματα των εργαζόμενων στα σφαγεία (!) – αν και η ερώτηση που του είχε τεθεί δεν αφορούσε εργασιακό θέμα – επανέλαβε το ζήτημα των θρησκευτικών ελευθεριών, μίλησε για τις ανάγκες κάλυψης της διατροφής προσφύγων, μεταναστών, τις ανάγκες και των Ελλήνων μουσουλμάνων που κατοικούν στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη -ιδιαίτερα στη Δυτική Θράκη- της ιουδαϊκής κοινότητας, και τέλος είπε «εκτός αν προτιμάτε να εισάγονται από την Τουρκία τα κρέατα αυτά».
Τι είναι ουσιαστικά η τελετουργική - θρησκευτική σφαγή Χαλάλ, Κοσέρ;
Η λέξη Halal (Χαλάλ) είναι αραβική και σημαίνει κάτι το αποδεκτό σύμφωνα με τον ισλαμικό νόμο, είτε είναι αντικείμενο, είτε είναι προϊόν ή πράξη. Αυτή η μέθοδος σφαγής ζώων βασίζεται στα όσα ορίζει ο Ισλαμισμός και η Σαρία και εφαρμόζεται στα μουσουλμανικά σφαγεία καθώς και κάτι αντίστοιχο ισχύει και στα εβραϊκά σφαγεία (με τη μέθοδο σφαγής Κοσέρ). Ο τρόπος σφαγής του ζώου, πρέπει να πραγματοποιηθεί με συγκεκριμένη διαδικασία και επίκληση του Αλλάχ. Η σφαγή γίνεται με κοφτερό μαχαίρι στο λαιμό και το αίμα από τις φλέβες πρέπει να αποστραγγίζεται.
Οι μέθοδοι σφαγής ζώων...
Επειδή τα ζώα σύμφωνα με τους μουσουλμάνους δεν πρέπει να σφάζονται αν δεν στέκονται στα πόδια τους και αν δεν έχουν πλήρως τις αισθήσεις τους γι’ αυτό και δεν προηγείται η αναισθητοποίηση μέσω ηλεκτρικού πιστολιού με αποτέλεσμα η σφαγή να είναι ιδιαιτέρως πιο οδυνηρή, αφού δεν μιλάμε για ακαριαίο θάνατο του ζώου, το οποίο τελικά πεθαίνει από την αφαίμαξη…
Στη μέθοδο σφαγής Χαλάλ το ζώο αφήνεται στο πάτωμα μέχρι να πεθάνει από την ακατάσχετη αιμορραγία. Στη μέθοδο σφαγής Κοσέρ το ζώο κρεμιέται ανάποδα μέχρι να πεθάνει από την ακατάσχετη αιμορραγία. Τα ζώα βιώνουν τεράστιο πόνο, αφού έχουν όλες τις αισθήσεις τους, μέχρι ο θάνατος να τερματίσει το μαρτύριο τους.
Η επίκαιρη ερώτηση του Κρίτωνα Αρσένη
Θέμα: «Η Κυβέρνηση προωθεί τη σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία, μη εφαρμόζοντας την απαγόρευση»
Στις 4 Μαρτίου 2022 συζητήθηκε στην Ολομέλεια Επίκαιρη Ερώτησή μου (απ 465/26.2.2022) με θέμα «Θα σεβαστεί η κυβέρνηση την απόφαση του ΣτΕ που απαγορεύει τις σφαγές των ζώων χωρίς αναισθησία;» Με την υπ΄ αριθμ. 1751/2021 Απόφασή του το Δ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας έκανε δεκτή την αίτηση της Πανελλαδικής Φιλοζωικής και Περιβαλλοντικής Ομοσπονδίας και ακύρωσε την ΚΥΑ 951/44337/2017 του ΣΥΡΙΖΑ.
Αντί όμως η κυβέρνηση της ΝΔ να σεβαστεί την απόφαση του Συµβουλίου της Επικρατείας, προσπάθησε στα κρυφά να καταργήσει το άρθρο 2 του νομου 1197/81 που ορίζει ρητά και χωρίς εξαιρέσεις ότι: “2. Απαγορεύεται η θανάτωσις θηλαστικών εις τα σφαγεία εφ` όσον δεν προηγηθεί της αφαιμάξεως αναισθητοποίησις ενεργούσα ακαριαίως” με τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών.
Μετά την κοινοβουλευτική μου παρέμβαση και τη δημόσια κατακραυγή με τα 2.822 αρνητικά σχόλια στη Διαβούλευση το άρθρο 50 εξαφανίστηκε.
Ωστόσο, το Υπουργείο 3 μήνες μετά την επίκαιρη ερώτησή μου και 7 μήνες μετά την ανακοίνωση της απόφασης του ΣτΕ αρνείται να την εφαρμόσει. Η μη έκδοση εγκυκλίου επί τόσους μήνες εγείρει ερωτήματα ως προς την τακτική που ακολουθεί η κυβέρνηση, αλλά και τους απώτερους σκοπούς αυτής της αργοπορίας.
Μιας κυβέρνησης που θέλει να πείσει για το πόσο ευαίσθητη είναι στο θέμα της ευζωίας των ζώων.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Για ποιο λόγο δεν εκδίδετε άμεσα ειδική τροπολογία οριστικής απαγόρευσης των θρησκευτικών σφαγών και εφαρμοστική εγκύκλιος που να τους υπενθυμίσει ότι πλέον απαγορεύεται η σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία προς τις κτηνιατρικές υπηρεσίες, τα σφαγεία της χώρας και όλους τους αντίστοιχους χώρους;
Ο ερωτών Βουλευτής
Κρίτων Αρσένης
Τα πρακτικά της Βουλής για την επίκαιρη ερώτηση και την απάντηση
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Υπουργέ.
Προχωράμε τώρα στη συζήτηση της έκτης με αριθμό 761/10-6-2022 επίκαιρης ερώτησης του δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Β2 του Δυτικού Τομέα Αθηνών κ. Αρσένη προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα: «Η Κυβέρνηση προωθεί τη σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία, μη εφαρμόζοντας την απαγόρευση».
Στην ερώτηση θα απαντήσει ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Συμεών Κεδίκογλου.
Ο κύριος συνάδελφος έχει τον λόγο για δύο λεπτά.
ΑΡΣΕΝΗΣ ΚΡΙΤΩΝ-ΗΛΙΑΣ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, είμαστε πάλι σε αυτήν την Αίθουσα, γιατί την προηγούμενη φορά μου είχατε πει ότι πρέπει να προχωρήσει η σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία. Σήμερα είστε εδώ με μια άλλη θέση, γιατί υποχρεωθήκατε να το πάρετε πίσω ως Κυβέρνηση, αλλά ακόμα δεν έχετε στείλει σε κτηνιάτρους και σφαγεία την εγκύκλιο που να ξεκαθαρίζει, να κάνει ρητό τη δική τους υποχρέωση να μην προχωρούν σε καμία σφαγή ζώου χωρίς αναισθησία.
Άρα, ενώ μόνος σας πήρατε πίσω τα λεγόμενά σας, συνεχίζετε να κλείνετε το μάτι στη σφαγή των ζώων χωρίς αναισθησία.
Να θυμίσω τη διαδικασία: η Ελλάδα έχει καταδικαστεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εξαιτίας των συστηματικών παραβάσεων, των κανόνων και σχετικών οδηγιών, σχετικά με την προστασία των ζώων κατά τη μεταφορά, σφαγή ή θανάτωσή τους.
Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μας έφερε το 2017 το ανεκδιήγητο του να επιτρέπεται η σφαγή ζώου χωρίς αναισθησία. Εσείς τότε ως Κυβέρνηση διαμαρτυρόσασταν. Λέγατε: «Αν είναι δυνατόν!». Όμως, δεν ήσασταν εσείς που το αλλάξατε, αλλά η φιλοζωική και περιβαλλοντική ομοσπονδία η οποία προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας και καταρρίφθηκε η απόφαση ΣΥΡΙΖΑ.
Εσείς, όμως, δεν κάνατε το παραμικρό μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Όταν σας έκανα επίκαιρη ερώτηση, μάθαμε το αδιανόητο ότι είχατε καταθέσει στο άρθρο 50 την τροπολογία σε άσχετη νομοθεσία, για να επιτρέπετε την σφαγή των ζώων χωρίς αναισθησία. Μετά την ερώτησή μου ακολούθησαν 2.822 αρνητικά σχόλια στη διαβούλευση και αναγκαστήκατε να το αποσύρετε. Όμως, ακόμα δεν έχετε φέρει ακριβώς αυτό που είναι το αυτονόητο, την εγκύκλιο που ρητά να απαγορεύει σε κτηνιάτρους και στα σφαγεία να προχωρούν στη σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία.
Τι περιμένετε; Το Συμβούλιο της Επικρατείας το λέει. Οι πολίτες το λένε. Εσείς μας λέτε πλέον ότι ισχύει. Γιατί δεν το εφαρμόζετε; Γιατί επιτρέπετε να σφάζονται ακόμα στην εποχή μας ζώα χωρίς αναισθησία με τον πιο τραυματικό, τον πιο επίπονο τρόπο;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Σας ευχαριστούμε κύριε συνάδελφε.
Ο κύριος Υπουργός έχει τον λόγο.
ΣΙΜΟΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, σας ευχαριστώ και εσάς που με την παρούσα επίκαιρη ερώτησή σας επιβεβαιώνετε αυτό που κατ’ επανάληψη έχει τονιστεί, δηλαδή την έμπρακτη ευαισθησία με την οποία αντιμετωπίζει το Υπουργείο και ολόκληρη η Κυβέρνηση τα όποια προβλήματα ή και δυσλειτουργίες που αναφύονται ή και αναδεικνύονται πολλά από αυτά, όπως το συγκεκριμένο, από νομοθετήματα του ΣΥΡΙΖΑ.
Με αναγκάζετε, όμως, να σας υπενθυμίσω ότι πολύ πριν εκπνεύσει η προθεσμία της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης της τότε προτεινόμενης τροπολογίας που άρθρου 50 στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «Εθνικό Σχέδιο Καταπολέμησης της Διαφθοράς», δηλαδή, την προτεινόμενη τότε τροποποίηση, επικαιροποίηση και συμπλήρωση του άρθρου 2 του νόμου, σπεύσατε να καταθέσετε επίκαιρη ερώτηση με αριθμό 465 χάριν εντυπώσεων και πολιτικού τακτικισμού και μόνον, όπως αποδείχθηκε.
Με αναγκάζετε, να σας θυμίσω, επίσης, ότι στην τότε επίκαιρη ερώτησή σας -επίσης χάριν εντυπωσιασμού και προφανώς από λανθασμένη πληροφόρησή σας- πρώτον, ισχυριζόσασταν περί δήθεν βιολογικής επισήμανσης των προϊόντων που προέρχονται από θρησκευτική σφαγή, παραβλέποντας, προφανώς, ότι το κρέας των ζώων που σφάζονται στα σφαγεία λατρευτικού τύπου δεν αφορά σε σκοπό διάθεσή τους στην αγορά βιολογικών προϊόντων, γιατί δεν πληροί καμία από τις προϋποθέσεις της διαδικασίας πιστοποίησης και δεν καλύπτει ανάγκες της αγοράς σε βιολογικό τρόφιμο.
Δεύτερον, αναφερόσασταν στην απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Υπόθεση CE-416/07, παραβλέποντας ότι αυτή δεν αφορά τις σφαγές λατρευτικό τύπου που συνιστούν εξαίρεση από τους γενικούς κανόνες της ενωσιακής νομοθεσίας, αλλά αναφέρεται γενικά στον τρόπο σφαγής των ζώων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σημειώνετε ότι η συγκεκριμένη μη συμμόρφωση της χώρας έχει αντιμετωπιστεί με σχετικές ενέργειες που αποτυπώνονται σε εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το προφίλ της χώρας, από τις οποίες προκύπτει ότι η χώρα προέβη όντως σε ενέργειες με αποτέλεσμα την άρση όλων των συστάσεων που σχετίζονται με τις μη συμμορφώσεις ως προς την προστασία των ζώων κατά τη σφαγή.
Να σας θυμίσω ότι για τα παραπάνω θέματα αποφύγατε και δεν αναφερθήκατε καν στη συζήτηση της τότε επίκαιρης ερώτησής σας για λόγους προφανείς. Τέλος, σας θυμίζω από το ίδιο Βήμα ότι σας είχα τονίσει στις 4 Μαρτίου του ’22 ότι δεν είχε ολοκληρωθεί ο δημόσιος διάλογος και η διαβούλευση και θα ήταν συνετό να περιμένετε να δείτε και εσείς τα σχόλια της διαβούλευσης. Σας θυμίζω ότι η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε μόλις τα μεσάνυχτα της προτεραίας, της προηγούμενης απάντησής μου, λίγες ώρες δηλαδή. Σας τόνισα επίσης επί λέξει ότι από σήμερα, μετά δηλαδή την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, θα είμαστε σε θέση να δούμε τις επισημάνσεις όλων των συμπολιτών μας οι οποίοι έλαβαν μέρος στη διαβούλευση, να μελετηθούν και να ληφθούν υπόψη τα σχόλια τους. Και όπως πάντα είμαστε εδώ ανοιχτοί στο διάλογο και στην ελληνική κοινωνία για να συζητήσουμε, να συνδιαμορφώσουμε να βελτιώσουμε αν χρειαστεί, στα πλαίσια βεβαίως του ενωσιακού δικαίου. Και όπως όλοι γνωρίζουν, το Υπουργείο μας είναι πάντα ανοιχτό να ακούσει, να συζητήσει ειλικρινά, να δώσει λύσεις, σεβόμενο τις αποφάσεις των ελληνικών δικαστηρίων, τηρώντας την κοινοτική νομοθεσία και νομολογία και βεβαίως προασπίζοντας και διασφαλίζοντας τα δικαιώματα όλων των πολιτών.
Είμαστε σε αυτό το στάδιο. Συγκεντρώθηκαν τα σχέδια της διαβούλευσης, και όχι μόνο ελήφθησαν σοβαρά, αλλά το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με σωστά αντανακλαστικά απέσυρε την τροπολογία, πιστό στο να ακούει και να συνδιαλέγεται πριν πάρει τις αποφάσεις. Σκοπός μας, όπως όλων πιστεύω σε αυτήν την Αίθουσα, είναι η χώρα μας να είναι σύμφωνη με τον Κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τον 1099/2009, για την προστασία των ζώων κατά τη θανάτωσή τους.
Και αφού και στην παρούσα επίκαιρη ερώτησή σας αναφέρεστε συνέχεια στην προηγούμενη ερώτησή σας, για μια ακόμη φορά απαντώντας και διορθώνοντας το ιστορικό της προηγούμενης ερώτησής σας, θα αναφερθώ περιληπτικά στις μέχρι σήμερα εκδοθείσες Αποφάσεις του. Είναι οι δύο Αποφάσεις της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ , η 951/17 και η 292/18. Κατά της πρώτης Απόφασης ασκήθηκαν αιτήσεις ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι οποίες έγιναν αποδεκτές, με αποτέλεσμα να ακυρωθούν και οι δύο εν λόγω αποφάσεις. Και με βάση το σκεπτικό του Συμβουλίου της Επικρατείας, η ισχύουσα -αυτή που ισχύει σήμερα- εθνική διάταξη της παρ. 2 του ν. 1197/81 –του ’81, Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας- επέχει θέση μέτρων ευρύτερης προστασίας των ζώων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 26 του Κανονισμού των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Και η διάταξη αυτή είναι τώρα σε ισχύ. Λοιπόν, θα λάβουμε υπόψη μας όλες τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, τη νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επίσης, να σας θυμίσω ότι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις οποίες επιτρέπεται η σφαγή χωρίς άμεση αναισθητοποίηση, είναι η Αυστρία, η Βουλγαρία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Εσθονία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, η Κροατία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Ολλανδία, η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Πορτογαλία, η Ρουμανία, η Τσεχία και η Φιλανδία. Και χώρες στις οποίες απαγορεύεται χωρίς πιστοποίηση είναι η Δανία, η Σλοβενία και η Σουηδία.
Υπενθυμίζετε ότι με την Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που λέει επί λέξει: Με τα δεδομένα αυτά ο Έλληνας κανονιστικός νομοθέτης όφειλε, σταθμίζοντας αφενός και κατά κύριο λόγο την ενωσιακή αξία της προστασίας των ζώων από κάθε ταλαιπωρία κατά τη σφαγή τους και αφετέρου το δικαίωμα της θρησκευτικής ελευθερίας, να ρυθμίσει τη θρησκευτική σφαγή με τρόπο που να εξασφαλίζει και την αξιοπρεπή θανάτωση των ζώων, κάνοντας χρήση των δυνατοτήτων του άρθρου 26 του Κανονισμού.
Λοιπόν, μην βιάζεστε γιατί μπορεί να διαψευστείτε και πάλι. Τα υπόλοιπα στη δευτερολογία μου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.
Κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο.
ΚΡΙΤΩΝ - ΗΛΙΑΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, προσπάθησα με πολλή δυσκολία να σας παρακολουθήσω γιατί ήταν κάπως χαοτικό αυτό που περιγράψατε. Το καταλαβαίνετε έτσι! Από τη μία προσπαθήσατε να εγκαλέσετε εμένα διότι κάτι δεν κάνω καλά. Στη συνέχεια κατηγορήσατε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι αυτός τα έκανε όλα. Μετά υπεραμυνθήκατε το γεγονός ότι κάποιες άλλες χώρες κάνουν σφαγή χωρίς αναισθησία. Ήταν λάθος τα στοιχεία σας. Θα αναφερθώ σε αυτό, αλλά δεν έχει σημασία. Και θέλετε να μας πείτε τι ακριβώς;
Κύριε Υπουργέ, την προηγούμενη φορά ήρθατε εδώ πέρα και υπερασπιστήκατε την τροπολογία που επέτρεπε τη σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία. Το θυμάστε; Εδώ πέρα ήμασταν. Λέγατε τα εξής. Τα δικά σας λόγια διαβάζω από τα Πρακτικά: «Ο σκοπός της τροπολογίας που επιτρέπει τη σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία για θρησκευτικούς λόγους είναι αφενός μεν η προστασία των ζώων, γι’ αυτό θεσπίζονται οι συγκεκριμένοι κανόνες, και αφετέρου η προστασία της θρησκευτικής ελευθερίας κοινοτήτων της χώρας».
Εσείς το λέγατε. Τώρα θέλετε να μας πείτε τι, ότι επειδή φοβηθήκατε την κατακραυγή με τα 2.822 σχόλια, το πήρατε πίσω; Φέρτε άλλη τροπολογία που να το ξεκαθαρίζει. Λέτε ότι ισχύει; Βγάλτε εφαρμοστική εγκύκλιο. Βγάλτε εφαρμοστική εγκύκλιο! Γιατί δεν βγάζετε; Στείλτε εφαρμοστική εγκύκλιο σε όλους τους κτηνιάτρους και τα σφαγεία. Βγήκε μια απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ. Έπεσε από την Πανελλήνια Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Εσείς προσπαθήσατε να ξαναφέρετε νομοθεσία που να αλλάζει τον νόμο που απαγόρευε. Είναι σαφές το τι ισχύει στα σφαγεία και στους κτηνιάτρους; Περιμένουν τι θα γίνει με τα παιχνίδια που παίζονται εδώ μέσα, για να καταλάβουν τι περάσατε τελικά; Προφανώς και πρέπει να στείλετε εγκύκλιο. Και σας ζητάμε να τη στείλετε άμεσα. Κανονικά πρέπει να φέρετε και ξεκάθαρη τροπολογία που να ορίζει ρητά την απαγόρευση, ασχέτως τι λέει ο νόμος του ’81, για να γίνουν ξεκάθαρα τα πράγματα. Εσείς εδώ πέρα όμως βλέπω ότι ακόμα δεν έχετε αποφασίσει. Κάνατε πίσω στην τροπολογία και μας λέτε ότι τόσες χώρες σφάζουν ζώα χωρίς αναισθησία.
Είναι λάθος τα στοιχεία σας, κύριε Υπουργέ. Βέλγιο, Δανία, Φινλανδία, Σουηδία, Φινλανδία, Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία, Αυστρία, Σλοβενία, Σλοβακία, Ουγγαρία επιβάλλουν την ευαισθησία. Σε κάθε περίπτωση σε ποια βάρκα είστε; Εξηγήστε μας. Είστε στη βάρκα των ανθρώπων που θέλουν τη σφαγή χωρίς αναισθησία, γιατί αυτό μάς περιγράψατε, ή είστε στη βάρκα του να τελειώνουμε με αυτά τα αδιανόητα βασανιστήρια; Αν είστε στη βάρκα του να τελειώνουμε με τα βασανιστήρια της σφαγής χωρίς αναισθησία το 2022, όταν συζητάμε για το πώς θα περιορίσουν όλοι οι άνθρωποι την κατανάλωση κρέατος, πέρα από όσους έχουν γίνει ήδη χορτοφάγοι, και σίγουρα δεν συζητάμε το να πεθαίνουν ζώα βασανιστικά, τότε βγάλτε την ερμηνευτική εγκύκλιο. Κάντε το σαφές. Μην κλείνετε το μάτι στις παρανομίες και στη σφαγή των ζώων χωρίς αναισθησία το 2022.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΣΙΜΟΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, αυτό που λέμε εμείς, είναι αυτό ακριβώς που επισημαίνεται από το Συμβούλιο της Επικρατείας, δηλαδή σεβασμός στην ευζωία των ζώων, αλλά και στο δικαίωμα της θρησκευτικής ελευθερίας. Ελπίζω να συμφωνείτε ότι η χώρα οφείλει να συμμορφώνεται με την ενωσιακή νομοθεσία. Λοιπόν, το άρθρο 4 του Κανονισμού 1099/2009 ορίζει ρητά ότι για τα ζώα που υποβάλλονται σε ιδιαίτερες μεθόδους σφαγής που προβλέπονται από λατρευτικούς τύπους δεν εφαρμόζονται οι απαιτήσεις της παραγράφου 1, δηλαδή θανάτωση του ζώου μόνο μετά από την αναισθητοποίηση, υπό την προϋπόθεση όμως ότι η σφαγή διενεργείται σε σφαγείο. Σύμφωνα δε με την πρόβλεψη του άρθρου 13 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατά τη διαμόρφωση της αγροτικής πολιτικής τους, η Ένωση και τα κράτη-μέλη λαμβάνουν πλήρως υπόψη τους τις απαιτήσεις καλής διαβίωσης των ζώων ως ευαίσθητων όντων, τηρώντας ταυτοχρόνως τις νομοθετικές ή διοικητικές διατάξεις και τα έθιμα των κρατών-μελών που αφορούν ιδίως τα θρησκευτικά τυπικά, τις πολιτιστικές παραδόσεις και την κατά τόπους πολιτιστική κληρονομιά.
Τέλος, το άρθρο 10 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το οποίο κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα στην ελευθερία σκέψης, συνείδησης και θρησκείας, το δικαίωμα αυτό συνεπάγεται την ελευθερία μεταβολής θρησκεύματος και πεποιθήσεων, καθώς και την ελευθερία εκδήλωσης του θρησκεύματος ή των πεποιθήσεών του ατομικά ή συλλογικά, δημόσια ή κατ’ ιδίαν, με τη λατρεία, την εκπαίδευση, την άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων και τις τελετές, λαμβανομένης υπόψη και της υποχρέωσης που απορρέει από το άρθρο 13 του Συντάγματος για σεβασμό της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης η οποία είναι απαραβίαστη και του γεγονότος ότι κάθε γνωστή θρησκεία είναι ελεύθερη και τα σχετικά με τη λατρεία της τελούνται ανεμπόδιστα υπό την προστασία των νόμων, ενώ ταυτόχρονα η άσκηση της λατρείας δεν επιτρέπεται να προσβάλλει τη δημόσια τάξη ή τα χρηστά ήθη.
Ελπίζω να αντιλαμβάνεστε την αναγκαιότητα η χώρα να είναι σύμφωνη με την ενωσιακή νομοθεσία, όπως επίσης και την αδήριτη ανάγκη να περιοριστεί και να παταχθεί η παράνομη θρησκευτική σφαγή, για παράδειγμα, στις αυλές των σπιτιών.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας πάντα σέβεται τη φιλοσοφία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία των ζώων, καθώς και τις αποφάσεις των εθνικών και ενωσιακών δικαστηρίων και συμμορφώνεται πλήρως προς αυτές.
Στα πλαίσια αυτά, λοιπόν, που αναλυτικά αναφέρθηκαν, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έχει συγκεντρώσει και λάβει υπόψη όλα τα σχόλια και τις επισημάνσεις των συμπολιτών μας και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα φέρει το σχετικό νομοθέτημα.
Κύριε συνάδελφε, οι κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας έχουν έμπρακτα αποδείξει την ευαισθησία τους στην προστασία και ευζωία των ζώων. Σας θυμίζω, ξανά, ότι ο ν.1197/1981 που επικαλείστε σήμερα θετικά, εξεδόθη στις 25 Αυγούστου του 1989, δηλαδή επί Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Κανείς, λοιπόν, δεν μπορεί να αμφισβητεί την ευαισθησία και, μάλιστα, διαχρονικά αυτής της παράταξης.
Σας καλώ, όμως, και εσάς, κύριε συνάδελφε, να σκεφτείτε και να μιλήσετε και εσείς με ευαισθησία ως μέλος του Ελληνικού Κοινοβουλίου και εκπρόσωπος όλων των Ελλήνων πολιτών ανεξαρτήτως θρησκεύματος.
Σκεφτείτε και εσείς με ευαισθησία: πρώτον, για την προστασία και ευαισθησία στο θέμα της ευζωίας των ζώων, δεύτερον, για την προστασία και ευαισθησία για τους εργαζόμενους στους χώρους όπου θανατώνονται τα ζώα -για τους οποίους δεν μιλάτε καθόλου- τρίτον, για την προστασία και ευαισθησία για τους κατοίκους της Ελλάδας που έχουν ασπαστεί το ιουδαϊκό και ισλαμικό θρήσκευμα και τους πρόσφυγες και μετανάστες που η χώρα μας φιλοξενεί και, τέταρτον, την προάσπιση της θρησκευτικής ελευθερίας της μουσουλμανικής και της ιουδαϊκής κοινότητας της χώρας και των προσφύγων και των μεταναστών που η χώρα μας φιλοξενεί. Ως Έλληνας Βουλευτής οφείλετε να την εξασφαλίσετε και να την προστατεύσετε.
Πρέπει όλοι μας να διασφαλίσουμε και την καλή μεταχείριση των ζώων, αλλά και να λάβουμε υπόψη μας τις ανάγκες και των Ελλήνων μουσουλμάνων που κατοικούν στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη -ιδιαίτερα στη Δυτική Θράκη- της ιουδαϊκής κοινότητας, των προσφύγων και μεταναστών που φιλοξενούνται, διαβιούν και εργάζονται στη χώρα μας και να συνυπολογίσουμε τις ανάγκες τους σε προϊόντα κατάλληλα για τη διατροφή τους.
Οφείλετε και εσείς να βοηθήσετε προς θετική κατεύθυνση. Μην βιάζεστε να κουνάτε το δάχτυλο με μισές πληροφορίες, αλλά βοηθήστε έμπρακτα να παταχθεί η παράνομη θρησκευτική σφαγή -εκτός αν προτιμάτε να εισάγονται από την Τουρκία τα κρέατα αυτά. Για όσα δεν σας είναι γνωστά, καλό είναι να ενημερωθείτε και να ακούσετε τους συμπολίτες μας ανεξαρτήτως δόγματος και θρησκείας.
Τέλος, στα πλαίσια αυτά που αναφέρθηκαν, ξαναλέω ότι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έχει λάβει υπόψη όλα τα σχόλια και τις επισημάνσεις των συμπολιτών μας και διαβουλεύεται με όλους τους ενδιαφερόμενους.
Να είστε σίγουρος ότι, όπως μετά από σαράντα χρόνια και μετά από τόσες κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ έρχεστε και επικροτείτε το νομοθέτημα της τότε κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, έτσι και μετά από σαράντα χρόνια θα έρθουν κάποιοι άλλοι συνάδελφοι μας -να είστε σίγουρος- και πάλι θα επικροτούν το νομοθέτημα αυτό που θα προχωρήσουμε σύντομα στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Και εγώ σας ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.
Κύριοι συνάδελφοι, θα κάνουμε μία διακοπή μέχρι τις 16:30΄, οπότε και θα επανέλθουμε με τη συνέχιση της συζήτησης των επίκαιρων ερωτήσεων.
Σας ευχαριστώ.
Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος: Η σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία αποτελεί κακοποίηση και δεν πρέπει να επιτραπεί ξανά στην Ελλάδα
Για το ίδιο θέμα στις 10 Μαρτίου είχε τοποθετηθεί και ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος που σε ανακοίνωση του τόνιζε ξεκάθαρα ότι η σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία αποτελεί κακοποίηση και παράλληλα έκανε λόγο και για την κυβερνητική υποκρισία σε ό,τι αφορά την προστασία και τα δικαιώματα των ζώων..
Συγκεκριμένα είχε επισημάνει τα εξής: «Με ένθετη νομοθετική διάταξη σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο και δε σχετίζεται με ανάλογα θέματα, επιχειρείται να ψηφιστεί η επί τους ουσίας κατάργηση του άρθρου 2 του ν.1197/81, εισάγοντας εξαίρεση από την υποχρεωτική αναισθητοποίηση στη σφαγή των ζώων που αφορά θρησκευτικούς λόγους, δηλαδή για τα προϊόντα που θεωρούνται «χαλάλ» και «κοσέρ», τα οποία απευθύνονται κυρίως σε πολίτες που έχουν ασπαστεί το ισλαμικό ή ιουδαϊκό θρήσκευμα και προκειμένου να πιστοποιηθούν ως τέτοια θα πρέπει να προέρχονται από ζώα που σφαγιάστηκαν χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση.
Αν και υπάρχει απόφαση της 17ης Δεκεμβρίου 2020 του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που επιτρέπει στα κράτη μέλη της Ε.Ε. να απαγορεύουν τη σφαγή χωρίς αναισθησία ακόμα και θρησκευτικούς λόγους (Υπόθεση C-336/19) και απόφαση της 26ης Φεβρουαρίου 2019 του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που απαγορεύει τη χρήση του λογότυπου ecocert (βιολογικό κρέας) σε κρέας από ζώα που σφάχτηκαν χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση η ελληνική πλευρά προχωρά στην κατάργηση εγχώριου νόμου που απαγορεύει τη σφαγή χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση, επικαλούμενη την εξαίρεση (για θρησκευτικούς λόγους) που επιτρέπει το άρθρο 4 παράγραφος 4 του Κανονισμού (ΕΚ) 1099/2009.
Ο εν λόγω Κανονισμός όμως σύμφωνα με το άρθρο 26, το οποίο τιτλοφορείται «Αυστηρότεροι εθνικοί κανόνες», επιτρέπει στα Κράτη μέλη αυστηρότερους κανόνες, δηλ. την απαγόρευση σφαγής χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση ακόμα και για θρησκευτικούς λόγους, αφού αναφέρει:
«1. Ο παρών κανονισμός δεν εμποδίζει τα κράτη μέλη να διατηρούν σε ισχύ εθνικούς κανόνες που αποσκοπούν να εξασφαλίσουν ευρύτερη προστασία των ζώων κατά τη θανάτωσή τους και οι οποίοι ίσχυαν κατά το χρόνο έναρξης ισχύος του παρόντος κανονισμού...
- Τα κράτη μέλη μπορούν να θεσπίζουν εθνικούς κανόνες που αποσκοπούν να εξασφαλίσουν ευρύτερη προστασία των ζώων κατά τη θανάτωσή τους σε σχέση με αυτούς που περιέχονται στον παρόντα κανονισμό όσον αφορά τους ακόλουθους τομείς:
[…]
γ) τη σφαγή ζώων και τις σχετικές εργασίες σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 4.
[…]
- Τα κράτη μέλη δεν απαγορεύουν ούτε παρεμποδίζουν την κυκλοφορία, εντός της επικράτειάς τους, προϊόντων ζωικής προέλευσης που παράγονται από ζώα τα οποία έχουν θανατωθεί σε άλλο κράτος μέλος επειδή τα συγκεκριμένα ζώα δεν έχουν θανατωθεί σύμφωνα με τους εθνικούς τους κανόνες οι οποίοι αποσκοπούν σε ευρύτερη προστασία των ζώων κατά τη θανάτωσή τους.»
Με το θέμα ασχολήθηκε το Ευρωπαϊκό δικαστήριο μετά από προσφυγή μουσουλμανικών και εβραικών οργανώσεων εναντίον νόμου της Περιφέρειας Φλάνδρας που το 2016 αποφάσισε να μην επιτρέπεται η σφαγή χωρίς αναισθησία ούτε για θρησκευτικούς λόγους. Το δικαστήριο το 2020 αποφάσισε λοιπόν ότι:
- … το άρθρο 26, παράγραφος 2, πρώτο εδάφιο, στοιχείο γʹ, του κανονισμού 1099/2009 δεν παραβιάζει την ελευθερία εκδήλωσης του θρησκεύματος, όπως αυτή κατοχυρώνεται με το άρθρο 10, παράγραφος 1, του Χάρτη, και, αφετέρου, ότι τα κράτη μέλη, στο πλαίσιο της δυνατότητας που τους αναγνωρίζει η διάταξη αυτή, να θεσπίζουν επιπλέον κανόνες με σκοπό τη διασφάλιση προστασίας των ζώων ευρύτερης από εκείνη που προβλέπει ο εν λόγω κανονισμός, δύνανται, μεταξύ άλλων, να επιβάλουν υποχρέωση αναισθητοποίησης πριν από τη θανάτωση των ζώων, η οποία ισχύει επίσης στο πλαίσιο σφαγής τελούμενης βάσει λατρευτικών τύπων, υπό την επιφύλαξη, πάντως, του σεβασμού των κατοχυρωμένων με τον Χάρτη θεμελιωδών δικαιωμάτων.
- Συναφώς, εθνική ρύθμιση που έχει θεσπιστεί βάσει του άρθρου 26, παράγραφος 2, πρώτο εδάφιο, στοιχείο γʹ, του ως άνω κανονισμού και επιβάλλει, στο πλαίσιο της λατρευτικού τύπου σφαγής, αναστρέψιμη αναισθητοποίηση που δεν επιφέρει τον θάνατο του ζώου, εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της ελευθερίας εκδήλωσης του θρησκεύματος, την οποία εγγυάται το άρθρο 10, παράγραφος 1, του Χάρτη.
- Επομένως, θα πρέπει να γίνει δεκτό ότι τα μέτρα που προβλέπει το επίμαχο στην υπόθεση της κύριας δίκης διάταγμα καθιστούν δυνατή τη εξασφάλιση μιας δίκαιης εξισορρόπησης μεταξύ της σημασίας που αποδίδεται στην καλή μεταχείριση των ζώων και της ελευθερίας εκδήλωσης του θρησκεύματος των εβραίων και των μουσουλμάνων πιστών και, κατά συνέπεια, είναι αναλογικά.
- Υπό τις συνθήκες αυτές, στο πρώτο και στο δεύτερο ερώτημα πρέπει να δοθεί η απάντηση ότι το άρθρο 26, παράγραφος 2, πρώτο εδάφιο, στοιχείο γʹ, του κανονισμού 1099/2009, ερμηνευόμενο υπό το πρίσμα του άρθρου 13 ΣΛΕΕ και του άρθρου 10, παράγραφος 1, του Χάρτη, έχει την έννοια ότι δεν αντιτίθεται σε ρύθμιση κράτους μέλους η οποία επιβάλλει, στο πλαίσιο της λατρευτικού τύπου σφαγής, αναστρέψιμη διαδικασία αναισθητοποίησης που δεν επιφέρει τον θάνατο του ζώου.
Στην Ευρώπη η απαγόρευση σφαγής χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση ισχύει στις σκανδιναβικές χώρες, στην Πολωνία και στο Βέλγιο εκτός της Περιφέρειας των Βρυξελλών. Στη Γαλλία και την Ολλανδία υπάρχουν ειδικά αδειοδοτημένα σφαγεία για σφαγή ζώων χωρίς προηγούμενη αναισθησία, ενώ στη Γερμανία δίνονται σπάνια εξαιρέσεις για σφαγή μικρού αριθμού ζώων π.χ. στην Κάτω Σαξωνία με πληθυσμό 8 εκ δόθηκε τελευταία φορά το 2019 κατ’ εξαίρεση άδεια σφαγής χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση 200 προβάτων για το Μπαιράμι των μουσουλμάνων.
Τέλος, να αναφέρουμε ότι κρέας “χαλάλ” υπάρχει και από ζώα που έχουν σφαγεί μετά από αναισθητοποίηση, αφού το τελετουργικό σφαγής στους μουσουλμάνους δεν είναι συγκεκριμένο και ο καθένας το εφαρμόζει όπως θέλει.
Άρα, η Πολιτεία που ορθώς έκανε κακούργημα το βασανισμό ζώων δεν χρειαζόταν να επιτρέψει τη σφαγή χωρίς προηγούμενη αναισθητοποίηση και να εμφανίζεται “ακριβή στα πίτουρα και φθηνή στ’ αλεύρι”.
Η διάταξη στο νέο νομοσχέδιο αναφέρει συγκεκριμένα: «Για τα χερσαία ζώα που υποβάλλονται σε ιδιαίτερες μεθόδους σφαγής που προβλέπονται από λατρευτικούς τύπους, οι οποίοι δεν επιτρέπουν την αναισθητοποίηση πριν τη σφαγή, δεν εφαρμόζονται οι απαιτήσεις της παρ. 2 (δηλαδή περί προηγούμενης αναισθητοποίησης), υπό την προϋπόθεση ότι η σφαγή διενεργείται σε σφαγείο».
Αποτελεί τεράστια αντίφαση η προ ολίγων μηνών ψήφιση νόμου που αυστηροποιεί τις διατάξεις περί κακοποίησης των ζώων συντροφιάς και η πρόταση για σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία, η οποία ξεκάθαρα αποτελεί βασανισμό. Δεν είναι δυνατό να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά ανάλογα με το είδος του ζώου. Η κακοποίηση και ο βασανισμός είναι ίδια σε όλα τα έμβια όντα και οφείλει να θεωρείται εγκληματική. Οι εποχές αλλάζουν, οι άνθρωποι εξελίσσονται και προφανώς, οφείλουμε να σεβόμαστε όλες τις αντιλήψεις, τα θρησκευτικά δόγματα κ.ο.κ. χωρίς, όμως, να συμφωνούμε και να επιτρέπουμε τις βίαιες εκφάνσεις τους.
Ως Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος διατυπώνουμε την ξεκάθαρη εναντίωσή μας στο ενδεχόμενο αλλαγής του ισχύοντος νομοθετικού καθεστώτος και την άρση της απαγόρευσης σφαγής ζώων χωρίς αναισθησία σεβόμενοι το δικαίωμα των μουσουλμάνων και εβραίων συμπολιτών μας οι οποίοι μπορούν να συνεχίσουν να διατρέφονται όπως έκαναν μέχρι το 2022 που ίσχυε η απαγόρευση.» καταλήγει η ανακοίνωση.
Τι επισημαίνει η πρόεδρος της Π.Φ.Π.Ο.
Η Νατάσα Μπομπολάκη, πρόεδρος της Πανελλαδικής Φιλοζωικής και Περιβαλλοντικής Ομοσπονδίας, του φορέα που το 2017 όχι μόνο προσέφυγε στο ΣτΕ και δικαιώθηκε αποδεικνύοντας ότι είναι παράνομο να ισχύσει η θρησκευτική σφαγή χωρίς αναισθητοποίηση σε ζώα στη χώρα μας καθώς είναι και ανήθικο, αφού πρόκειται για ξεκάθαρη περαιτέρω κακοποίηση τους, με ανάρτηση της στο facebook χθες επισήμανε τα εξής:
«Μόλις απάντησε ο Υφυπουργός ΥΠΑΑΤ Σ. Κεδίκογλου στην επερώτηση του Κρίτωνα Αρσένη γιατί δεν εκδίδουν εφαρμοστική εγκύκλιο για να εφαρμοστεί στη πράξη η απόφαση του ΣτΕ, που απαγόρευσε τις σφαγές χαλάλ ,ότι ετοιμάζουν νέο νόμο για να τις νομιμοποιήσουν Οριστικά. Φιλοζωία, όχι ψέματα!».
Διαβάστε επίσης:
Αποσύρεται το άρθρο για τη σφαγή ζώων χωρίς αναισθησία - Νίκη της Π.Φ.Π.Ο. (βίντεο)
Βασανισμός μέχρι θανάτου κατσικιού μπροστά σε παιδιά σε βίντεο που δημοσίευσε στο Ιnstagram o Δημήτρης Γιαννακόπουλος
Ελ. Ηλιοπούλου: Θα ασκηθεί δίωξη σε βάρος του Γιαννακόπουλου για το βίντεο με τον βασανισμό κατσικιού μέχρι θανάτου;
Π.Φ.Ο.: Κολαστήριο ζώων η Ελλάδα αν η Ν.Δ. ψηφίσει τις σφαγές χωρίς αναισθητοποίηση
Π.Φ.Π.Ο.: Θα σεβαστεί η Ν.Δ. την απόφαση του ΣτΕ για την απαγόρευση θρησκευτικών σφαγών ζώων χωρίς αναισθητοποίηση;
Το ΣτΕ έκρινε παράνομες τις θρησκευτικές σφαγές ζώων χωρίς αναισθητοποίηση - Δικαίωση για την Π.Φ.Π.Ο.
Συνελήφθησαν για τη δημόσια και εκτός σφαγείου σφαγή αρνιών στο Μαντούκι Κέρκυρας (βίντεο)
Π.Φ.Π.Ο. «Οργή και προβληματισμός για τη σφαγή στο Μαντούκι της Κέρκυρας» (βίντεο)
Άλλο ένα λιθαράκι για σφαγή ζώων χωρίς αναισθητοποίηση για θρησκευτικούς λόγους βάζει ΥΠ.Α.Α.Τ. και κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α.
Τι ισχύει & τι υποστηρίζουν οι θρησκόληπτοι υπερασπιστές της τελετουργικής σφαγής - βασανισμού ζώων
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσφεύγει η Π.Φ.Π.Ο. για να σταματήσουν οι (θρησκευτικές) σφαγές ζώων χωρίς αναισθητοποίηση
Π.Φ.Π.Ο.: Οπισθοδρόμηση για την Ελλάδα η σφαγή ζωών χωρίς αναισθητοποίηση - «Κωλοτούμπα» ΣΥ.ΡΙ.Ζ.Α. η μη προστασία πλασμάτων που υποφέρουν
Ο «οικολόγος» Τσιρώνης & ο «αριστερός» Αποστόλου νομοθετούν υπέρ του περαιτέρω βασανισμού ζώων για σφαγή χωρίς αναισθητοποίηση (Χαλάλ & Κοσέρ)
Η Διεύθυνση Κτηνιατρικής Καβάλας διαψεύδει τον Γ. Τσιρώνη: Απαγορεύεται στην Ελλάδα η σφαγή ζώων χωρίς αναισθητοποίηση (βίντεο)
Όλγα Κήκου (Οικολόγοι Πράσινοι): «Κωλοτούμπα» Γ. Τσιρώνη & ΣΥ.ΡΙΖ.Α. στη σφαγή των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση – Κάνουν αυτό που κατήγγειλαν
Αντιδράσεις & από τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α. στις δηλώσεις Τσιρώνη για σφαγή ζώων χωρίς αναισθητοποίηση που απαιτεί το ΥΠ.Α.Α.Τ.
Οικολόγοι Πράσινοι κατά Τσιρώνη & ΥΠ.Α.Α.Τ. για την τελετουργική σφαγή ζώων χωρίς αναισθητοποίηση
Με υπογραφή του ΥΠ.Α.Α.Τ. θα εξαχθούν στο Ισραήλ 200 πρόβατα που θα σφαχτούν χωρίς αναισθητοποίηση στην Καβάλα
Αντίθετοι οι Οικολόγοι Πράσινοι με τις πρακτικές βασανισμού - «θρησκευτικής σφαγής» ζώων o Γ. Τσιρώνης ακούει;
Θα επιτρέψει το ΥΠ.Α.Α.Τ. (Αποστόλου & Τσιρώνης) τη σφαγή ζώων χωρίς αναισθητοποίηση για λόγους θρησκευτικούς μα κυρίως οικονομικούς;